fallback

Десетки петролни танкери от "тъмната флотилия" чакат някой да купи товара им

Търсенето е ограничено от слабите заявки от Китай и пренасищането на пазара в Азия

16:39 | 22.07.24 г. 6

Десетки петролни танкери от "тъмната флотилия" стоят на котва край Малайзия в очакване на купувачи. Техният престой може да се окаже сериозен проблем по един от най-натоварените пътища за петролната търговия в Азия, пише Bloomberg.

Става въпрос за танкерите, с които държави като Иран, Русия и Венецуела избягват санкциите на Запада - стари кораби, често без застраховки и пътуващи с изключени транспондери. В края на миналата седмица два от тях - плаващият под флага на Сао Томе и Принсипи Ceres I и Hafnia Nile, плаващ под сингапурски флаг, се сблъскаха край бреговете на Сингапур, в претоварените води на Малакския пролив.

След инцидентът Ceres I се опита да избяга с помощта на два влекача, но беше задържан край Малайзия, посочва още Bloomberg.

За щастие, щетите от сблъсъка са ограничени и екипажите на двата танкера са в безопасност, но това показва колко рискова е станала търговията в региона и не само заради липсата на застраховки, които да покрият щети от разлив, но и заради фактът, че криейки се от властите, тези кораби не включват своите транспондери. Това е голямо предизвикателство за корабоплаването, особено в натоварените морски пътища.

В момента около бреговете на Малайзия има около 30 стари танкера, повечето от които не могат да влязат в пристанища, защото вече не отговарят на екологичните изисквания. За повечето няма и данни за сключена застраховка в морските регистри. Те стоят натоварени с петрол в очакване на купувачи и ако такива се появят, се извършва рисковото прехвърляне на товара в открити води. По този начин източникът на петрола се проследява трудно.

Някои от изчакващите танкери са от най-големия клас - VLCC, и видимо пълни, съдейки по дълбочината на газене, отбелязва още Bloomberg. В последните седмици слабото търсене на петрол от Китай, както и пренасищането на азиатския пазар с петрол, остави тези кораби без клиенти.

Край Малайзия, освен старите 30 танкера на котва, стоят и кораби, построени през това столетие, но отново без индикация за изрядна документация - например без застрахователи. По този начин например се избягват санкциите на Запада срещу Русия - застрахователите трябва да удостоверят, че цената по сделката по продажбата на руския петрол не надхвръля 60 долара за барел.

След началото на войната в Украйна основен пазар за руския петрол станаха Китай и Индия. Един от малкото европейски купувачи и единствен през морски терминали е Турция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:39 | 22.07.24 г.
fallback
Още от Енергетика виж още