Два почти идентични петролни танкера, таен трансфер на товарите по пътя между Иран и Оман, изпращане на грешна локация от транспондерите на корабите. Това е начинът, по който Русия търгува с петрола си днес в опит да заобиколи санкциите на Запада, пише Bloomberg.
Казусът се случи в началото на юли - танкерът Oxis, който побира 1 млн. барела петрол, претоварва в открити води петрола, който носи - от водещия сорт на Русия "Уралс". Доставката поема танкер на "Совкомфлот", част от чиито кораби са под санкции.
Не може да се каже кой танкер е използван в операцията - възможните кандидати са два и е много трудно да бъдат различени от въздуха (защото се движат с изключени транспондери и проследяването става чрез сателит), а са еднакви по големина и палубата им е боядисана в оранжево. Но този случай само доказва колко лесно Русия може да заобиколи санкциите и колко е труден контролът, ако корабите не се движат с работеща система за идентификация, каквито са правилата.
Фактът, че Русия си "играе" толкова, за да замаскира доставките, подсказва, че клиентите не искат да бъдат идентифицирани като купувачи на руски петрол. От една страна това вероятно означава, че санкциите се нарушават, а от друга - може би би пострадало реномето на купувача. Но и усложненията, които руските доставчици приемат, оскъпява доставката, като разликата много вероятно се поема от тях самите, казват наблюдатели.
В анализирания пример усилията нямат голяма стойност - и двата вероятни танкера, на които е прекачен товарът, са под санкциите на Министерството на финансите на САЩ, което означава, че приемащата страна рискува налагането на вторични санкции. Става въпрос за "Братск" и "Белгород" - и двата са кръстени на руски градове, които са под ограничения от февруари 2024 г. насам.
По данни, до които достъп има Bloomberg, оттогава и двата са превозили товари (по 1 млн. барела) от пристанището в Новоросийск през Индийския океан до място в южната част на Индия, където транспондерите са изключени. В това време танкерът Oxis пък излъчва сигнал, че се намира някъде в Ормузкия проток, но сателитните снимки показват, че в района няма кораби.
Компанията TankerTrackers.com, специализирана именно в следене на петролни доставки, обаче го открива на 100 морски мили югозапад - в средата на Оманския залив, където сателитни снимки показват, че се е случило претоварване. След това корабът "Белгород" се появява отново на мониторите - на юг от бреговете на Оман, преминавайки през Червено море. От "Братск" все още няма следа.
Доскоро Oxis плаваше под името Uzor и в края на 2021 година превозваше нелегално ирански петрол. По информация от базата данни на Equasis - организация, следяща за морската безопасност, собственик е регистрирана в Казахстан компания - Umbra Navi Shipmanagement, за която няма данни за застраховки на товарите. Но в държавните регистри на Казахстан няма компания с такова име.
Играта на котка и мишка
Близо половината от корабите на "Совкомфлот" са под санкциите на САЩ, Великобритания и ЕС. Някои от тях бяха преименувани като част от усилията, които Русия полага, за да заобиколи западните ограничения.
Сега Москва опитва да върне някои от тях в играта, защото по-дългите трасета до новите клиенти изискват и повече танкери на разположение. Един от първите опити беше с танкера "Приморие", който дълго време седеше закотвен с товара си в открито море. Данните на анализаторите показаха, че през юни той е претоварил и не е ясно каква е дестинацията на петрола след това.
Засега три - "Приморие" заедно "Братск" и "Белгород", са танкерите, които "Совкомфлот" използва въпреки наложените срещу тях санкции. Руската компания отказва коментар, потърсена от Bloomberg. Ако обаче успее да прокара незабелязано няколко товара, то това би насърчило компанията да продължава в същия дух.
Липсата на застраховка също притеснява наблюдателите - става въпрос за танкери, които Русия закупи втора употреба след войната в Украйна, като някои от тях директно бяха за скрап. По данни на руската компания застраховка срещу петролен разлив е направена в руската "Согаз", която е сред водещите застрахователи в страната. Притесненията са дали руски компании биха поели щетите от петролен разлив, например.
Преди седмици германската Uniper осъди "Газпром" в Арбитражния съд в Стокхолм и трябва да получи компенсация от 13 млрд. евро заради спрените доставки на газ през 2022 година. Оттогава няма никаква индикация дали руската компания ще се съобрази със решението.