Най-голямата петролна компания в света Saudi Aramco очаква, че двигателите с вътрешно горене ще се задържат за „много, много дълго време" и едновременно с това вижда бизнес възможност от възхода на електрическите автомобили, пише Financial Times.
Държавната петролна компания, която постигна приходи от 500 млрд. долара миналата година, основно от производството и продажбата на суров петрол, миналия месец придоби дял от 10% на стойност 740 млн. евро в Horse Powertrain, компания, посветена на производството на двигатели на основата на горива.
Сметките на Saudi Aramco и други акционери в Horse като китайския производител на автомобили Geely и френския Renault са, че след като индустрията престане да проектира и развива собствени двигатели с вътрешно горене, ще започне да ги купува от трети страни.
„Ще бъде невероятно скъпо за света да се освободи напълно или да живее без двигатели с вътрешно горене“, коментира Ясер Муфти, изпълнителен вицепрезидент на Saudi Aramco, отговарящ за сделката. „Ако погледнете достъпността и много други фактори, мисля, че те ще останат много, много дълго време.
На въпрос дали двигателите с вътрешно горене ще се задържат завинаги, Муфти отговаря положително. Преди време Saudi Aramco изрази вяра, че дори през 2050 г. над половината от всички коли ще продължат да се движат с някакъв вид гориво.
През 2021 г. смъртта на двигателите с вътрешно горене изглеждаше сигурна, след като автомобилни производители, включително Ford, General Motors и Mercedes-Benz, и правителства, включително британското, обещаха да сложат край на продажбите на нови бензинови и дизелови двигатели между 2035 и 2040 г.
Но в момент, когато ръстът на продажбите на електромобили се забавя, а търговският протекционизъм расте, бъдещето на двигателите с вътрешно горене не изглежда толкова мрачно.
„Вярваме, че през 2035, 2040 и дори след 2040 г. ще виждаме значителен брой автомобили с двигатели с вътрешно горене“, коментира Матиас Джанини, главен изпълнителен директор на Horse. „Със сигурност над половината и до 60% от населението все още ще има някакъв вид двигател, било то чист двигател с вътрешно горене, напълно хибриден или plug-in хибрид“, допълва той.
Тази перспектива представлява добра възможност за консолидиране на производството.
Джанини коментира, че Horse вече си е осигурила „известен бизнес“ и води разговори с редица автомобилни производители да им доставя двигатели.
„Имаме редица нови двигатели, които излизат на пазара, например, за да отговорят на законодателство“, казва той и допълва, че макар много автомобилни компании да са решили да спрат да инвестират във или да развиват двигатели в отговор на новите стандарти в ЕС, „ние продължихме“.
Съвместното дружество е създадено преди една година, след като Geely и Renault създадоха звената си за двигатели и трансмисия и ги обединиха в Horse. Новата компания, която е оценявана на 7,4 млрд. евро и има 19 хил. служители и 17 завода в света, може да произвежда 3,2 млн. двигателя годишно и иска да прави 5 млн., което я поставя приблизително в същата лига като Stellantis, собственик на Chrysler, Fiat и Citroën.
„Ако сте автомобилна компания днес и сте съсредоточени 100% върху електромобилите и изведнъж осъзнаете, че в един регион потребителите ви искат хибриден автомобил, можете да си партнирате с Horse Powertrain“, казва Джанини.
„Така пак ще имате своя брандиран автомобил. Всички печелят. Не трябва да правите големи инвестиции, не трябва да променяте екипа си от инженери, можете да имате много по-бърза кола, която пак излиза от вашите заводи, наемайки хора от региона си и предлагайки повече варианти за крайния потребител“, казва той.
Horse може да произвежда 80% от видовете двигатели, които в момента са на пазара, отбелязва Джанини.
Филип Ушоа, автомобилен анализатор в Jefferies, коментира, че за Geely и Renault е логично да се опитат да постигнат мащаб, като комбинират производството си.
„Преходът към електромобили е по-бавен, отколкото някои си мислеха и има хибридни автомобили, които според някои щяха да изчезнат, така че пистата е по-дълга“, отбелязва Ушоа и допълва, че по-малките автомобилни компании като Honda и Nissan могат да бъдат потенциални клиенти на Horse.
Той също така прогнозира, че „логичната площадка“ за двигателите на Horse би била в Европа. „В днешния свят само Европа иска да убие двигателя с вътрешно горене. Нито китайците, нито американците работят в тази посока“, коментира Ушоа.
На фона на процъфтяващите продажби на хибридни коли Toyota неотдавна разработи ново поколение по-малки двигатели с по-висока горивна ефективност, които може също така да бъдат продавани на други автомобилни производители. Stellantis също инвестира усилено в дългосрочното бъдеще на колите с двигатели с вътрешно горене, които се движат със синтетични е-горива.
В същото време Saudi Aramco увеличи неотдавна усилията си за изграждане на световна мрежа от бензиностанции.
Миналата година компанията съобщи, че има 17 200 бензиностанции, почти всички в САЩ, Китай и Япония. Тази година тя е купила обекти на развиващи се пазари като Чили и Пакистан, където пазарът на бензинови и дизелови автомобили се очаква да се задържи за по-дълго време.
Муфти отбелязва, че Saudi Aramco ще се съсредоточи върху придобиването на „добре управлявани“ мрежи от бензиностанции, където има „силно търсене“ на горива и „пазари, които предлагат възможности за растеж“.
Голямата саудитска петролна компания инвестира и в научни лаборатории в Париж, Детройт и Шанхай, където се опитва да разработи нисковъглеродни и синтетични горива.
„Нашите изследвания на автомобилни компании и състезания по моторни спортове засилват възгледа ни, че синтетичното гориво може да бъде възможно решение при съществуващите автомобили за намаляване на въглеродните емисии в транспортния сектор“, коментира Ахмад ал-Ховайтер, ръководител на технологиите и иновациите в Saudi Aramco, който първи предложил сделката с Horse.
Миналата година компанията купи американската марка смазочни масла Valvoline за 2,65 млрд. долара и всички двигатели, произведени от Horse, ще имат „първото си зареждане“ с продукти на Valvoline.
Муфти отбелязва, че двигателите с вътрешно горене все още може да постигнат „значителни подобрения“, които ще ги направят по-конкурентоспособни спрямо електромобилите не само от гледна точка на разходи, а и на устойчивост, особено като се вземат предвид емисиите и въздействието върху околната среда от производството на автомобили.
Успехът на съвместното дружество ще зависи от това дали други автомобилни компании искат да дадат доверието си на компания, създадена от техни конкуренти.
„Не всички разбират на този етап как изглежда бизнес моделът“, казва Джанини и допълва, че Horse трябва да комуникира, че е „независима компания, която подкрепя всички, а не само своите компании-майки“.
Но Муфти изразява увереност, че прагматизмът ще надделее. „В крайна сметка всички се стремят да печелят пари“, казва той и допълва, че автомобилните компании са свикнали да превъзлагат дейности на доставчици и че ако двигателите на Horse се окажат добри откъм разходи и ефективни, „има много възможности за създаване на стойност там“.