В продължение на месеци Филип Матиас се опитва да убеди баща си да инсталира слънчеви панели на покрива на тяхната компания в източната германска провинция Тюрингия, като целта е да се намалят разходите за електроенергия и въглеродните емисии във фабриката за метални изделия, пише Ройтерс.
Първоначално скептично настроен към инвестицията от 2,3 млн. евро, значителна сума за средна по големина компания като Tridelta, бащата на Матиас в крайна сметка решава почти да удвои капацитета на проекта, като избира да инсталира фотоволтаични модули, които биха могли да захранват около 900 домакинства в допълнение към фабриката.
„Фотоволтаичните системи се амортизират след около седем години и половина. Производителят дава гаранция за 20 години. Това означава, че това е изключително доходоносна инвестиция“, разкрива Матиас пред Ройтерс.
След началото на войната в Украйна и внезапния спад в износа на изкопаеми горива от Русия за Германия, Берлин въведе регулации за ускоряване на разширяването на капацитета на слънчевата енергия, част от плана му да увеличи дела на възобновяемите източници от националния енергиен микс до 80% през 2030 г.
Окуражени от преференциална оферта, осигуряваща гарантирана цена за производителите на енергия от възобновяеми източници, както и от намалените разходи за соларни панели, германските компании все повече се обръщат към слънцето, за да се справят с високите разходи за енергия.
Въпреки че Германия може да се похвали с най-големия за Европа капацитет за производство на слънчева и вятърна енергия, нейните малки и средни компании все още не са се възползвали от по-ниските цени на електроенергията поради високите такси за включване към мрежата и данъците, които трябва да плащат. Като генерират собствена слънчева енергия, те избягват тези такси и данъци.
Компаниите са консумирали около 69% от произведената в национален мащаб електроенергия на Германия през 2023 г., показват данни на Асоциацията на фирмите за комунални услуги BDEW.
„Тъй като цените на електроенергията в Германия не показват признаци на спад, както се очакваше по-рано, компаниите все повече признават икономическата жизнеспособност на инсталирането на слънчеви панели“, коментра Мари-Терес Хускен, енергиен експерт към асоциацията BVMW.
Промяна на корпоративно ниво
Новоинсталираните фотоволтаични покривни мощности сред фирмите в Германия са нараснали с 81% на годишна база през първите четири месеца на годината, изпреварвайки ръста от 1% в жилищния сектор, показват данни на асоциацията за соларна енергия BSW.
Проучване на YouGov за май показа, че повече от половината германски компании с подходящи покриви планират да инсталират слънчеви енергийни системи през следващите три години. BVMW прогнозира, че почти всички производствени компании в Германия ще използват слънчева енергия до 2030 г.
В отговор на нарастващото търсене най-големият разработчик на слънчева енергия за жилищни сгради в Германия, Enpal, заяви през април, че се разширява в търговския сектор.
„Търсенето не беше толкова бързо..., но растежът ще бъде много устойчив“, изтъква Мелхиор Шулце Брок, главен изпълнителен директор на търговската и индустриална соларна компания Enviria.
Проучване от април на базирания във Франкфурт Институт за приложна екология показа, че има потенциал за инсталиране на до 287 гигавата (ГВт) соларен капацитет, повече от достатъчно, за да се постигне целта на Берлин за генериране зелена енергия до 2030 г. Това може значително да намали зависимостта от земеделска земя, където издаването на разрешения и одобренията за планиране на соларни паркове може да отнеме до десетилетие.
Спадът в цените на слънчевите панели в световен мащаб насърчи компаниите да възприемат по-бързо и мащабно слънчевата енергия.
„Пазарът е пренаситен с евтини, но добри панели от Китай. Това означава, че системата, която изграждаме сега, е с около 20% по-евтина, отколкото преди година“, посочва Матиас.
Германският законодателен пакет, приет през април, облекчаващ регулирането и увеличаващ субсидиите за големи покривни фотоволтаични системи, както и предстоящата данъчна инвестиционна реформа за фондове за недвижими имоти, експлоатиращи покривни слънчеви панели, се очаква да стимулира допълнително търсенето.
Държавните субсидии за захранване за широкомащабни покривни фотоволтаични проекти, въведени през 2021 г. и които се избират чрез търг, също подкрепят тенденцията.
Последният търг за субсидираните проекти през февруари отбеляза ръст от 107% в броя на офертите на годишна база, показват индустриални данни.
„Налице е висока корелация между преференциалните тарифи и изграждането на слънчеви фотоволтаични покривни проекти“, коментира Хюго Уилинк, изпълнителен директор на разработчика на покривни инсталации Sunrock.
Sunrock, която спечели поръчка от Mercedes Benz през май за изграждане на 23-мегаватов соларен проект върху покривите на завода на автомобилния производител, вижда Германия като свой основен пазар през следващата година.