В Европа работят 34 реактора от типа ВВЕР, разработени от "Росатом", пише в анализ The Wall Street Journal. Доскоро те разчитаха основно на руската корпорация и дъщерната ѝ компания ТВЕЛ за доставка на оборудване и гориво. След началото на войната в Украйна обаче доминиращото положение, което руската компания има в Европа, започва да се пропуква, посочва изданието.
От 2022 г. търговските преговори между Украйна и Русия са до голяма степен блокирани и това означава, че Киев не може вече да разчита на гориво и други компоненти за своите ядрени централи, които произвеждат около половината от енергията в микса на страната. От ситуацията се възползва американската компания Westinghouse - тя се зае да доставя гориво за реакторите в страната, както и планира изграждането на два нови блока в Хмелницката АЕЦ. В средата на април започна подготовката за един от тях.
Плановете на Киев са да изгради общо девет блока по технологията на американската компания - AP 1000, както и да започне да произвежда горивото за ядрените си реактори. Част от стратегията е и покупката на оборудването за АЕЦ "Белене", с което да довърши два реактора в Хмелницката АЕЦ.
Това не е първият опит за превземането на Европа от страна на Westinghouse. Компанията се опита да достави гориво за реакторите от съветски тип още в началото на века. Опити за внедряване бяха направени в Чехия и в Украйна (в най-голямата европейска ядрена централа), но те се оказаха несполучливи и компанията трябваше да преработи своето гориво.
Сега Запорожката централа е окупирана от руските сили, но допреди малко повече от две години работеше с американското гориво. Осигуряването на доставки и за останалите реактори би било пробив за Westinghouse за цяла Европа.
Заради войната Русия загуби 15 реактора (заедно с шестте в Запорожката АЕЦ) в Украйна, за които доставяше гориво, коментира директорът на "Енергоатом" Петро Котин пред WSJ. В момента "Росатом" държи монопол над доставките на гориво за реакторите от типа ВВЕР 440, но според коментари на Westinghouse, която всъщност от края на 2022 година има канадски собственик, се работи и за замяната на това гориво. Очакванията са, че първите касетки ще пристигнат през тази година.
Това може да е само началото, след като страните от ЕС също започнаха да търсят алтернативи на доставките на ядрено гориво от Русия. България например вече зареди първите касетки на американската компания, вече с променен дизайн, в V реактор на АЕЦ "Козлодуй".
Според WSJ руската компания няма намерение да се предаде лесно. Изданието твърди, че има достъп до документи, според които "Росатом" опитва да дискредитира конкурентите си, плашейки Европа с втори "Чернобил". От руската корпорация обаче категорично отхвърлят тези твърдения и заяват, че прилагат принципа на нулева толерантност към подобни подходи. От Кремъл допълват, че подкрепят честната конкуренция.
За Украйна доставката на гориво за т.нар "малки" реактори е вече спешна - без нея страната ще загуби още генериращи мощности, което може да се окаже сериозна предпоставка за срив на системата през следващите месеци след масираните удари по енергийната инфраструктура на страната.
Вероятно първите ще бъдат в ядрената централа в Ривне. Тя е разположена в западните части на Украйна и далеч от фронтовата линия, но снаряди и ракети често се взривяват в областта, съдейки по съобщения на украинските ВВС в последните седмици.
Заради проекта компанията стартира промени за завода си в Швеция, който доставя и касетките за българския реактор. Работата се ускори, компанията купи ново оборудване и организира промяна на производствения процес. Няма рискове с безопасността, казват още от компанията, отчитайки, че работят на ускорен режим, при това и за държавата, в която беше регистрирана една от най-големите ядрени катастрофи в света - тази в Чернобилската АЕЦ. Ускоряването на процеса обаче прави горивото по-скъпо. Част от компонентите вече се принтират с 3D-принтер, което спестява част от производствените разходи и прави продукцията с по-постоянно качество.
Преди малко повече от 20 години Westinghouse доставяше гориво за финландските реактори от типа ВВЕР 440. Тогава обаче ТВЕЛ предложи своята разработка, която беше икономически по-изгодна и си върна клиента.
Другият вариант за доставки е френската Framatome, част от френския енергиен гигант EDF. Планира се компанията да стане доставчик за VІ блок в АЕЦ "Козлодуй" и на този етап новото гориво няма да се нуждае от сертификат, защото се произвежда по лиценз на ТВЕЛ и е идентично с това, което се използва в реактора у нас.
Това, което обаче може да донесе най-голямото предимство за Westinghouse в Европа, е изграждането на нови реактори. Договори за това вече има подписани с Полша, Украйна, водят се преговори и с България за VІІ и VІІІ блок в АЕЦ "Козлодуй".
Предизвикателството за компанията в Украйна обаче е голямо - освен че в страната се води война, ядрените проекти често страдат от забавяне и оскъпяване.
През 2017 г. Westinghouse поиска закрила от кредиторите си, а малко по-късно беше спасена от канадската Cameco, която изкупи активите ѝ. Сега от компанията казват, че са си взели поука.
преди 5 месеца Тууу, това пък все ще се плесне като *** ллаййно на пътека и все трябва да го прескачаш! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца И само за протокола: не става ясно, защо му трябваше на Уестингхаус война в украйна, за да се класира в Европа? Нали на пазара винаги печели по-доброто, по-качествено и по-евтино? Същата питанка увисна във въздуха и с другите американски шедьоври от по-долу? И война в цяла Европа ли се предвижда, за да спре тя да купува от Китай и да разпознае американските заместители като неизбежно предпочитени? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца До: Tikva007 раздвам се следваш съветите ми, и вече си сменил господаря! а останалите малоуууми от шайка ти, кога ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца *Войната дава предимство на Westinghouse в дългогодишната битка за Европа* - Това, разбира се, е чудесна новина за Европа, която се оказва обект на битка. Добре, че победи по-добрият! Американският LNG също победи. Американските Ф-16 и Ф-35 също победиха европейските Юрофайтър, Десо и Сааб. Но предстоят още битки, в които американските производители на коли, вина, храни и всичко останало трябва да спечелят битката за Европа. Но първо американците трябва да спечелят битката с Китай за Европа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар