През декември 2022 г. ЕС забрани вноса на руски петрол през морски терминали в опит да ограничи приходите, с които Москва финансира войната си в Украйна. От февруари 2023 г. влезе в сила и забраната за търговия с горива от руски петрол. Оказва се обаче, че през "дупки" в санкциите Турция е продала руски горива за 3 млрд. евро в периода февруари 2023 г. - февруари 2024 г., пише Politico.
Европейското издание разказва подробности за схемата - руски танкери с горива акостират в турски пристанища, там променят маркировката и продължават към други държави от ЕС като турски. Това се доказва от проучвания на експертите от Центъра за изследване на енергията и чистия въздух (CREA), българския Център за изследване на демокрацията и Politico.
Схемата е законна - Брюксел позволява миксовете с руски горива да бъдат маркирани като с неруски произход. Това е само част от начините, по които Русия успява да преодолее европейските ограничения.
Politico припомня, че Русия спечели 1 млрд. евро от търговията с петрол с България, след като стана ясно, че санкцията за таван на цената на руския петрол от 60 долара за барел се отнася за трети страни, но не и за страни от ЕС (за които по принцип покупките на руски петрол е забранен). Да, но България се ползваше с дерогация от Брюксел и имаше право да купува руски петрол.
Турция освен прикритие за петрола предлага и за природния газ - страната е хъб, където газът от различни източници получава етикет, че е турски.
Трети страни, особено съюзници в НАТО, каквато е Турция, трябва да се придържат към санкциите на Запада, коментира естонският външен мнистър Маргус Цахкна пред Politico.
Преди санкциите ЕС разчиташе основно на вноса на руски дизел - делът му беше 40% от общия внос на дизел в общността. След февруари 2023 г. руският внос спря, но се увеличи турския, а Турция увеличи вноса на руски горива - според данните със 105% през разглеждания период.
Вносът на турски дизел в ЕС се увелчава със 107%.
Не е задължително всеки дизел, който влиза в ЕС от Турция, да е руски - страната има голям потенциал за преработка на петрол. Вероятно турски компании продават и дизел, който не е с руски произход. Данните обаче повдигат известни съмнения.
Например доставки за ЕС има от пристанището Джейхан, което обаче няма много логистични връзки с рафинерии. Пристанището е обработило 22 млн. барела горива между февруари 2023 г. и февруари 2024 г., като 92% са от Русия. Общо 85% от износа на горива от това пристанище е към ЕС. Подобни доставки има и от пристанищата Мерсин и Мармара Ерейли, които имат по-добри връзки с рафинерии.
Politico отбелязва, че виновник за тези ситуации са и Турция, и ЕС. В законодателството например се позволява микс на горивата, което прикрива руския произход. .