fallback

Гръцките корабособственици отказват да превозват руски петрол

Компаниите се притесняват от санкциите, които САЩ могат да наложат за неспазване на тавана върху цената на суровината

20:19 | 05.02.24 г. 7
Автор - снимка
Създател

Гръцките корабособственици се оттеглят от пазара на руски петрол, след като САЩ затегнаха санкциите относно тавана върху цената на суровината, пише Bloomberg. Анализите на агенцията показват, че през януари само 8 гръцки танкера са превозвали руски нефт спрямо 41 през май 2023 г.

През януари общо 128 танкера са превозвали руски петрол в сравнение със 158 през май 2023 г., когато като цяло е и пикът в доставките на руски петрол, според статистиката на Bloomberg.

Гърция беше една от страните в ЕС, която се обяви против санкциите за петролния сектор, наложени в края на май 2022 г. 

От лятото на миналата година обаче Министерството на финансите на САЩ започна да задава въпроси на западни корабособственици защо нарушават тавана, определен на 60 долара за барел от Г-7, ЕС и Австралия. Малко след това две големи гръцки компании коментираха, че анализират ситуацията.

През ноември няколко компании бяха санкционирани за превозването на руски петрол в нарушение на санкционния режим. През септември и октомври 2023 г. цената на руския сорт "Уралс" беше близо до пазарната - над 80 долара за барел, след като Москва успя да намери начини да преодолее санкциите - чрез купуване на стари танкери, претоварене в открито море и т.н.  

Министерството на финансите на Русия още не е публикувало своите изчисления за средната цена на сорта "Уралс" от началото на годината. Според анализите на Argus Media петролът, товарен на балтийските пристанища на Русия, се търгува с около 1 долар над тавана. Сортът "Епсо" обаче надхвърля тавана с 13 долара за барел.

Загубата на гръцките танкери ще окаже натиск върху Москва въпреки собствената флотилия от кораби, която закупи през последните месеци. След загубата на европейския пазар Русия се обърна към Китай и Индия, които успешно заместват Европа, но доставките отнемат повече време - съответно изискват и повече налични кораби.

Ситуацията се усложнява и от атаките на хутите в Червено море, които обещават да не обстрелват руски кораби, но удължават маршрута на другите танкери, които заобикалят н. Добра надежда на път към Азия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:12 | 05.02.24 г.
fallback
Още от Енергетика виж още