fallback

Странни движения на танкери след затягане на контрола върху руския петрол

Кораби, превозващи петрол за Индия, се отклоняват от маршрута си или застават дрейф

17:37 | 05.01.24 г.

Странни движения на танкерите, превозващи руски петрол, засичат анализаторите на Bloomberg след затягането на контрола относно тавана на цената на суровината. Според наблюденията през последния месец 14 танкера, превозващи руски петрол, са на дрейф в открито море, пренасочват се по нова дестинация или изключват транспондерите си и изчезват от радарите.

Досега танкерите рядко извършваха подобни действия, но започнаха да ги прилагат, след като Вашингтон наложи няколко санкции на корабособственици заради нарушения на тавана върху цената на руските сортове. САЩ обаче балансират по тънко въже, опитвайки едновременно да ограничат парите, използвани от Москва за финансиране на войната в Украйна, и да запазят относително стабилни цените на петрола на световните пазари.

Всички 14 танкера, които привличат вниманието на Bloomberg, са с първоначална дестинация Индия, но пет от тях са пренасочени - към Китай и Сингапур, по време на пътуването си. Два изключват транспондерите си, а останалите са на дрейф в открити води или закотвени в пристанища. Разбира се, няма гаранция, че корабите, които са изчезнали от радарите, не доставят пратките си по предназначение, но поведението им изглежда необичайно.

Танкерите превозват общо 11 млн. барела петрол - част "Уралс", част от сорта "Сокол". Осем от тях са собственост на руската държавна компания "Совкомфлот".

В първите дни на годината индийските власти коментираха, че намаляват покупките на руски петрол, тъй като цената вече не е достатъчно атрактивна. Индийският министър на петрола Сингх Пури коментира, че няма други проблеми с плащането на суровината, макар че не спомена директно тавана върху цената на петрола.

През 2023 година източници на Ройтерс пък отбелязаха, че Ню Делхи и Москва имат спор относно валутата за плащане на петрола, тъй като Индия настоява това да става в рупии.

Но всички тези нетипични досега действия се случват само седмици след мерките  на САЩ и има сигнали, че проблемите може и да се затегнат. Русия все повече разчита на неизвестни търговци и стари танкери, които плават без застраховка, за да бъдат ограничени разходите.

Прогнози на анализатори от Vortexa, публикувани в Petroleum Economist, сочат, че купувачите на руски петрол ще имат по-предизвикателна година спрямо 2023 г. на фона на растящите логистични разходи за доставките. Затова и Русия ще обърне по-голямо внимание на Северна Африка, Турция и дори Южна Америка, но вероятно доставките за Китай ще намалеят - просто този пазар е прекалено далеч от основните пристанища в Балтийско и в Черно море.

В интервю за руския телевизионен канал "Россия 24" вицепремиерът и бивш министър на енергетиката Александър Новак коментира именно това - търсенето на руски петрол остава високо в Африка и Южна Америка, както и в Азия и Тихоокеанския регион, за които се търсят нови пътища, включително и Северния морски път. Цената на най-известния сорт руски петрол "Уралс" е с почти 18 долара по-ниска от тази на европейския сорт "Брент", призна още Новак.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:37 | 05.01.24 г.
fallback
Още от Енергетика виж още