През 2023 година Турция е спестила към 2 млрд. долара, купувайки евтиния руски петрол, сочат изчисленията на Ройтерс. През ноември турски компании са купили рекордни количества сорт "Уралс" (400 хил. барела дневно), а вносът на дизел и други горива от Русия в периода януари-ноември се повишава с 200%, сочат още данните.
По данни на Fuelo от началото на декември средната цена на дизела на бензиностанцииите в Турция достига 35 лири (около 2,15 лева) за литър.
Турция е най-големият европейски пазар за руския петрол и горива. Страната отказа да се присъедини към санкциите на Запада, макар че подкрепи Украйна, предоставяйки ѝ дронове Bayraktar в първите седмици от началото на пълномащабната война в страната.
Индия и Китай са другите две страни, купуващи големи количества руски петрол. Турция обаче е по-близка дестинация за руските танкери и това означава, че печели повече от останалите, допълва Ройтерс.
Очакванията са доставките на руски петрол за Турция да продължат да се увеличават през следващите месеци, след като "Лукойл" подписа договор с азербайджанската Socar за преработката на до 200 хил. барела на ден в турската рафинерия на компанията.
В периода януари-ноември Русия е доставила 13 млн. тона петролен дестилат, включително и ултралек дизел. През 2022 година доставките са били 4,3 млн. тона. Според източници на Ройтерс това е ставало с отстъпка между 25 и 150 долара за тон (3,30-20 долара за барел). Със спестените средства Анкара е успяла да намали търговския дефицит, а съответно и натиска върху националната си валута.
Данните сочат и ръст на износа на горива от Турция със 120% през първите 11 месеца на годината - до 6,03 млн. тона. Заради тези данни Анкара получава критики, че помага на Русия да заобиколи санкциите на Запада, наложени заради военната инвазия на Москва в Украйна.
Турция официално отрича тези обвинения, обяснявайки, че изнася горива, произведени от петрол, пристигнал от различни дестинации.
Турция не е единствената, която се възползва от евтиния руски петрол. Индия също увеличава вноса със 77% и на базата на изчисленията на Ройтерс е спестила 2,7 млрд. долара.
Според търговци разходите за доставка на един танкер с петрол до Турция са около 6 млн. долара, а до Индия - към 9 млрд. долара.