Германия планира да накаже компаниите и домакинствата в региони, където темпът на разгръщане на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) остава бавен, притискайки ги с по-високи мрежови такси - ход, който има за цел да облекчи тежестта при разходите за тези, които живеят в близост до големи вятърни и слънчеви паркове, съобщава Bloomberg.
„Искаме да постигнем по-справедливо разпределение на разходите“, споделя Клаус Мюлер, президент на мрежовия регулатор на страната. „В региони, които генерират значително повече възобновяема електроенергия, отколкото консумират, разходите за преобразуване на мрежите са значителни“, добавя той.
В момента Германия произвежда по-голямата част от възобновяемата си енергия във ветровития север, докато мрежата се разширява, така че по-голямата част от тази енергия да може да се консумира в индустриалния юг. Само за преносната система мрежовите оператори определят разходите на 250 млрд. евро до 2045 г. Разходите за интегриране на източници на чиста енергия в момента се поемат изцяло от потребителите, живеещи в близост до тях, въпреки че генерираната енергия се разпространява в цяла Германия.
За да изравни тежестта при разходите, регулаторът предлага повишаване на мрежовата такса до 0,64 цента за киловатчас. Едно средностатистическо домакинство в най-индустриализираната и гъсто населена провинция в Германия, Северен Рейн Вестфалия, както и в градовете Берлин, Хамбург и Бремен, които имат проблеми при разширяването на ВЕИ капацитета - ще трябва да плаща 8,40 евро повече годишно.
Междувременно таксите за едно средностатистическо домакинство в северната част на страната ще намалеят с до 25%, генерирайки спестявания от 120 евро на година.
Промишлените южни провинции на Германия, които консумират много повече енергия, отколкото произвеждат, разкритикуваха подобни реформи. Мрежовите такси представляват до една пета от цената на електроенергията за домакинствата и бизнеса, но някои големи, енергоемки индустрии могат да кандидатстват за облекчение или дори за пълно освобождаване.
Мрежовият регулатор, на когото наскоро бяха дадени повече правомощия за независимо определяне на таксите, ще приеме обратна връзка за своето предложение до края на януари и има за цел да определи точните регионални разходи за мрежата през третото тримесечие на 2024 г.