Водят се преговори с международно призната кредитна институция за осигуряване на финансиране на разширението на ПАВЕЦ "Чаира" - увеличаването на обема на долния изравнител на съоръжението с изграждането на яз. "Яденица". Това става ясно от отговор на министъра на енергетиката Румен Радев на парламентарен въпрос.
Проектът, който включва и изграждане на напорен тунел за връзка с яз. "Чаира", има издадено разрешително за строеж от 11 февруари 2023 година.
Националната електрическа компания (НЕК) и експерти от Министерството на енергетиката преработват проекта, отчитайки изискванията на ГД "Околна среда" в Европейската комисия. Целта е той да може да бъде включен в списъка на обектите от общностно значение и да получи достъп до европейско финансиране. Към момента планираните работи по изграждането на яз. "Яденица" не отговарят на директивите за опазването на естествената флора и фауна.
Колкото до ПАВЕЦ "Чаира" все още се подготвя основният ремонт на съоръжението и се анализират причините за аварията в един от агрегатите. Планира се ремонтът на тази турбина да бъде извършен от конструктора - японската компания Toshiba. Досега са водени преговори, като е имало и посещение от страна на компанията у нас, за да се оцени положението. Очаква се обвързваща оферта от Toshiba за участие в процеса, допълва още Радев.
Припомняме, че след авария по време на изпитанията след ремонт на една от турбините на ПАВЕЦ "Чаира" работата на цялото съоръжение беше спряна до изясняване на причините. инцидентът се случи през пролетта на 2023 година. Ремонтните дейности бяха извършени от консорциума ABB & Volth Hydro, като те са частично финансирани от фонд "Козлодуй", управляван от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Конструкторът не беше поканен през 2019 година в процедурата за рехабилитация на централата.
По отношение на анализите на инцидента са взети проби от метала, които са изпратени за изследване в лаборатория по металознание към Техническия университет в Щутгарт. Очакванията са,че до края на ноември мже да има готово заключение какво се е случило с хидроагрегата, като една от версиите, коментирана от служебното правителство е "умора на метала".
Според експерти, ако това е вярно, то централата няма да може да бъде "спасена".