През септември руското правителство намали наполовина щедрите субсидии, с които компенсира петролните компании за ниската цена на горивата на вътрешния пазар. Но това стимулира износа на горива - на международните пазари цената е съществено по-висока, пише Ройтерс.
Износът беше насърчен още и от по-ниската стойност на рублага, но това предизвика криза на пазара на горива в Русия и повишаването на цената на дизела и бензина. С този ход правителството ядоса и фермерите, които заради липсата на горива се затрудниха да съберат реколтата.
В Кремъл върнаха старото положение със субсидиите от 1 октомври, но законодателно промяната може да влезе в сила едва от 1 януари 2024 година. Правителството забрани износа на дизел и бензин, а след това се наложи да разхлаби забраната, защото се запълниха складовете за съхранение на дизел.
Руската информационна агенция ТАСС изчислява, че за първите девет месеца на годината правителството е отпуснало над 1 трилион рубли (към 11 млрд. долара) като компенсация за петролните компании заради евтините горива на вътрешния пазар.
Според изчисления на Ройтерс субсидиите биха увеличили данъчните приходи от петролния сектор с 350 млрд. рубли (3,75 млрд. долара) в периода октомври - декември 2023 година, или 1,1% от планираните годишни разходи. Сега обаче няма основание те да бъдат внесени в бюджета.
За миналата година приходите от петролния и газовия сектор представляват 42% от общите приходи в руския бюджет.
Ройтерс отбелязва, че неразбориите около пазара на горива само подсказват какви трудности изпитва руското правителство в опитите си да продължи да финансира скъпата си "специална военна операция" в Украйна, да се бори с растящата инфлация и поскъпването на горивата, които засягат хората и бизнеса.