От началото на войната през февруари 2022 година до септември 2023 година Русия е загубила приходи от продажбата на петрол и газ в размер на между 140 млрд. и 170 млрд. долара, сочи анализ на работна група към Станфордския университет, която анализира ефектите от санкциите срещу Москва. Основната част от мерките, свързани с петрола, който е и най-голямото перо в приходната част на руския бюджет, обаче влизат в сила през 2023 година - и петролното ембарго на Европейския съюз (ЕС), и тавана на цената на сорта Уралс, наложени от Г-7, ЕС и Австралия.
През 2022 година заради рекордните цени на енергоресурсите Москва си осигури допълнителни проходи от търговията, с които успя да стабилизира икономиката си, посочват икономиситите в доклад.
Сега приходите от продажба на петрол и газ намаляват с 50%, което се отразява с намаляване на излишъка по текущата сметка на Русия с две трети. Към това се добавя и увеличените разходи за военните действия в Украйна, изтичането на капитали от страната и отслабването на рублата, което наложи и спешни действия от страна на централната банка, включително и частично връщане на капиталовия контрол, работещ в първите месеци на войната.
Работната група обаче отчита, че точно когато ефектът от санкциите започва да се показва, се повиши цената на петрола, а от началото на октомври започна и кризата в Близкия изток, която засега поддържа високи цените на петролните пазари.
Това върна за обсъждане темата за тавана на цената на руския петрол, посочва АР. До средата на годината мярката почти не оказваше влияние, защото Русия продаваше петрола си под определеното ниво от 60 долара за барел. Основното орязване на приходите беше факт заради петролното ембарго на ЕС. То принуди Русия да потърси нови пазари в Азия, а доставките до тях отнемат месец и разходите са по-големи спрямо тези за Европа. Според оценките на анализатори, цитирани от АР, ембаргото и таванът са увеличавали разходите на руските износители с 35 долара за барел и санкцията като цяло работеше.
Справките в статистиката на Министерството на финансите на Русия също потвърждават това заключение - в първото полугодие на 2023 година средната цена на сорта Уралс беше малко над 52 долара за барел. През юли цената започна да се повишава и за първи път превиши тавана, достигайки 64 долара за барел.
През септември средната цена на руския петрол е вече 83 долара за барел, сочат още данните на руските власти.
В по-голямата част от случаите тези товари не могат да бъдат обхванати от мерките - те се доставят от руски танкери, застраховани от руски компании и до дестинации, които не подкрепят мерките на Запада. По данни на анализаторите от CREA обаче дори и западни собственици на кораби, застраховани от западни компании, продължават да товарят руски петрол.
Така приходите на Русия само от търговията с петрол се оценяват на около 200 млн. евро на ден през септември на фона и на растящите цени на международните пазари.
Проблемите с тавана на цената на петрола са много сериозни, но мярката все още може да работи, смята Бенямин Хилгенсток от Киевския икономически институт. Преди време негов колега отбеляза, че санкцията е можело да бъде много ефективна, но Русия е намерила начин да я заобикаля чрез т.нар. "флотилия в сянка".
Доскоро нямаше никакви санкции за компаниите, които не спазваха тавана върху цената на петрола. Самата процедура, по която се доказва, че товарът отговаря на западните политики, дава простанство за измами. Проверката на цената е оставена в ръцете на компаниите, предлагащи услугата, които обаче нямат достъп до фактическите договори, а се уверяват, че правилата се спазват от декларация, подписана от продавача.
В началото на октомври САЩ наложи първите санкции на две компании, които са превозили руски петрол с цена от 70 долара и 85 долара за барел.
Вицепремиерът на Русия Александър Новак коментира, че таванът на Запада е не само неефективен, но и може да има негативни ефекти върху потребителите. Москва не признава мярката и президентът Владимир Путин подписа указ, забраняващ сключване на договори, в които е посочена клауза за ограничаване на цената на петрола.
За да имат ефект санкциите срещу петролния сектор на Русия трябват спешни мерки, казват още от Киевския икономически институт. Западът трябва да намери начин да ограничи използването на танкери, които се движат извън морското право. Един от тях например е да поиска руските кораби да имат задължително застраховка от компании, ситуирани в държави, които подкрепят западните санкции, за да могат да преминават по точки от маршрута си. В момента това изискване е препоръчително от Министерството на финансите на САЩ. Друг вариант е собствениците на танкери да могат да търгуват само с "доверен списък" с търговици на петрол от държави, които спазват ограниченията, допълва още АР.