Европа скоро може да се окаже залята от газ, тъй като ново меко начало на зимата се очаква да забави търсенето на гориво за отопление, съобщава Bloomberg в материал.
По-високи от обичайното температури през октомври се очаква да последват горещата вълна на Стария континент, а месеците след това също е възможно да се окажат по-меки в Западна Европа, показват данни на Европейската служба за климатични промени „Коперник“. Смекчените условия ще подпомогнат облекчаването на страховете за снабдяването, които се появиха отново на много места през последните седмици, докато континентът се готви да посрещне втора зима без голяма част от руския газ.
Октомври обикновено бележи началото на отоплителния сезон в Европа, но по-топлото време миналата година удължи периода на запълване на газохранилищата, които са ключов буфер през по-студените месеци. В момента резервите са на 94% запълнен капацитет и отложеното начало на търсенето ще остави по-малко опции за съхранение на горивото, пристигащо по тръби и в танкери.
Това може да се отрази на цените на газа, най-вече за краткосрочна доставка, които остават значително под миналогодишните си рекорди, когато руската инвазия в Украйна разтърси пазара.
„Цените може все пак да спаднат значително през следващите няколко седмици“, коментира стратегът на Citigroup Inc. Антъни Юен. „Късно начало на зимата ще увеличи понижението на цените“, допълни той.
Зимата тази година в Европа като цяло се очаква отново да е по-топла и по-влажна от обичайното, посочват от „Коперник“. Данните на службата сигнализират за над 50% вероятност температурите да са значително над средните във Великобритания, Франция, Австрия и Италия, както и части от Германия, между декември и февруари. Има дори още по-голям шанс за меко време на Иберийския полуостров.
През останалата част от септември и октомври прогнозите сочат за топло време на континента, като на изток ще са най-големите температурни аномалии, коментира Ейми Ходсън, метеоролог на Atmospheric G2.
Европейските цени на газа намаляха с около 80% през последната година, а регионът изглежда добре зареден с гориво, въпреки че някои рискове – от стачки в Австралия до по-продължителен период за поддръжка на газова инфраструктура в Норвегия –носят напрежение. По-големите запаси означават по-малка заплаха от пикове на цените преди зимата, посочват от Goldman Sachs Group.
Но дори и при мека зима всяко едно смущение на доставките би могло да предизвика поскъпване. Непланирано спиране на работата на хъба за втечнен природен газ във Фрийпорт, САЩ, тази седмица и удълженият период за поддръжка в Норвегия – макар и краткосрочни проблеми – повишиха ценовата волатилност.
Задоволителното предлагане също така е и възможност за трейдърите. Недостигът на място за съхранение, намаленото краткосрочно търсене и контангото на фючърсния пазар (когато цената на фючърсните договори е по-висока от спот цената на въпросния актив, бел. ред.) ги кара да съхраняват по-голямо количество втечнен природен газ (LNG) на танкери. Размерите на т. нар. плаващи обекти за съхранение вече са по-големи от обичайното за това време на годината, но все пак остава значително под рекорда, отчетен миналия ноември.
„Бихме очаквали повече плаващ капацитет преди отоплителния сезон“, коментира Ричар Тайрел, главен инвестиционен директор на собственика на кораби за пренос на LNG Cool Co., по време на конференция в Лондон във вторник.
Това се оказва един доста доходоносен бизнес въпреки растящите разходи за морски пренос. Отлагането на доставка на зареден през октомври товар за декември би донесло на собственика на товара приблизително 12 милиона долара печалба, според консултанта на Argus Media Мат Дринкуотър.
И макар все още да има капацитет за съхранение на газ на танкери, те обикновено се използват само по месец-два отчасти заради разходите за корабите и естествената загуба на суровина при свръхохладеното гориво с времето.
Слабото търсене в Европа може да стане причина за повече доставки в Азия, особено докато Китай се готви за зимата и докато количествата изкушават чувствителни на ценови изменения купувачи на места като Индия. Също така в Южна Америка по-малкото дъжд на места като Колумбия и Бразилия заради природния феномен „Ел Ниньо“ може да застраши водноелектрическото производство и да подкрепи търсенето на LNG.
И на фона на запълването на европейския капацитет скоро се очаква да бъдат открити нови LNG терминали, което отваря вратите пред допълнителен внос, ако такъв бъде необходим.
„Ситуацията със сигурност е много по-стабилна, отколкото миналата година“, коментира Джонатан Бриърли, главен изпълнителен директор на британския енергиен регулатор Ofgem, по време на изслушване на парламентарна комисия по-рано през седмицата. „Не смятам, че се намираме в същата ситуация, в каквато бяхме през зимата. Честно казано, всичко, което трябва да бъде свършено, е свършено“, допълни той.