През първото полугодие на 2023 година електрическите централи в Европейския съюз (ЕС), използващи изкопаеми горива (основно въглища и природен газ), са произвели 410 тераватчаса електроенергия и са покрили 33% от потреблението, което е рекордно ниско ниво от поне 2000 година насам, сочи анализ на екологичната организация Ember.
Само през май въглищните централи са произвели едва 10% от потребената в ЕС електроенергия. В периода януари-юни въглищните централи са намалили производството си с 23%, а газовите - с 13 на сто на годишна база.
От Ember отчитат още спад на потреблението на електроенергия в общността с 4,6% до рекордните 1261 тераватчаса. Това е дори под нивото от първото полугодие на 2020 година, когато повечето държави бяха "затворени" заради пандемията от коронавируса. Това намаление се отразява основно на производителите, използващи изкопаеми горива.
Соларните инсталации продължават да увеличават дела си в енергийния микс и производството им расте с 13% на годишна база. Вятърните турбини са произвели с 5% повече електроенергия, водните централи - 11% повече, а при ядрените централи има забавяне на спада до 4% и очакванията на еколозите са до края на годината производството им да се възстанови до нивата отпреди 2022 година.
В първите шест месеца 17 държави съобщават за рекорден дял на възобновяемите енергийни източници в определени периоди от време. В Гърция и Румъния например зелените мощности за първи път прехвърлиха дял от 50% от енергийния микс. Дания и Португалия пък отчетоха над 75% дял от ВЕИ в микса.
От години в ЕС се наблюдава спад на използването на въглища при производството на електроенергия. За кратко тенденцията беше прекъсната през 2022 година, когато рекордните цени на природния газ накараха индустрията да потърси алтернативи. Още в края на миналата година от Ember бяха категорични, че това е временно явление и войната в Украйна ще ускори зеления преход на Европа.
Статистиката показва, че през 2022 година са добавени нови зелени мощности с капацитет от 33 гигавата. Темпът се запазва и през тази година - Германия например добавя соларни панели с капацитет от 6,5 гигавата, което е ръст от 10 на сто. В Полша новите соларни мощности се увеличават с 2 гигавата (17%), а в Белгия с 1,2 гигавата (19%).
Заради това разрастване на зелените мощности делът на ВЕИ в енергийния микс на ЕС достигна 30% през май и юни.
преди 1 година До: Ivane: Как си представяш ТЕЦ и АЕЦ да работят само, когато на баровците с по 3-5-10 КВт над главите им потрябва ток вечерта? Ти остави това, но и масово искате да продавате излишъците си, а НЕК да ги купува задължително. После - олеле! НЕК с 4 млрд. борч. Ама НЕК е държавен. Значи загробваме държавата. Ако всички си правят ток за без пари, когато има слънце, на конвенционалните мощности кой ще им купува тока, който те не могат да спрат да произвеждат? Те не са цък-цък, пусни-спри! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Ivane: Политиците са различни - едни пречат, защото, когато отидат да управляват държава и видят отгоре цялата картинка и им изстива лаайнотто. Други напъват, защото са издигнати от заинтересовани в проекти за зелена енергия. Познавам лично хора, инвеститори, които от един ВЕИ проект в България за една нощ станаха милионери. А ти си точно като нощна пеперуда, кръжаща около светеща крушка. Ти не виждаш и не те интересува кой, как и на каква цена ще произвежда ток, когато ВЕИ не могат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година В батериите на 250 милиона електромобила може да се събере 20 тераватчаса енергия. При положение че според статията"През първото полугодие на 2023 година централите използващи основно въглища и природен газ са произвели 410 тераватчаса електроенергия и са покрили 33% от потреблението" дали не можем да намалим този дял още повече със съхранената електрическа енергия в батериите? Това са само 20 цикъла от живота на батериите. Най-лошите батерии имат поне 1000 цикъла живот. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Към момента производството на зелена енергия е най-евтиното производство на енергия, но технологията за съхранение все още не е узряла. Това ще е доста по-дълъг процес - по мои предположения минимум 10 години, преди миньорите да успеят да осигурят достатъчно количество материали за батерии, за да могат цените да паднат, пък и да се натрупат достатъчно количества батерии. Знам че си скаран със сметките и ги мразиш, но ще направиш ли сметка в онези твоите 250 милиона електромобила колко енергия отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 Вари го, печи го, все тиква си остава. Чукча писател, а не читател. Повтаря моите думи по друг начин като свои мисли и накрая ми обявява колко глупави неща говоря. Хайде да ми обясниш, къде съм твърдял, че зеленото производство трябва да се налага силово? Навсякъде ти пиша за зелено потребление, където зелената енергия се произвежда над главата ти за собствени нужди. Технологията вече е узряла до степен, да е най-евтината, но политиците ПРЕЧАТ за навлизането отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Статията банална, ама пък диалогът отдолу е много вълнуващ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007: Това правите и вие със зелено-талибанската революция в енергетиката, а от тал и в зялата икономика, както и с джендърната революция, напомняща на фанатизма на инквизицията с обратен знак. Революция или еволюция е стара философска дилема и отговор още не е даден еднозначен, но все пак еволюцията е предпочитан път за практикуващите стопанска дейност с хладен ум, сит стомах и чисти ръце. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007: Не, че херцогът на Милано Лудовико Моро не е можел да изкомандва производството на хеликоптери в Милано през 1485 г. но хората са следвали живота и еволюцията. Когато технологиите и икономиката са били готови за употребата на хеликоптери, никой не ги е наложил с декрети и директиви. Комунизмът има и предимства, които произтичат от централното планиране и командната икономика, но и най-големите му грешки и провали се дължат точно на командно-ураджийската система на налагане на модел отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Ivane: Достатъчно със сметките. Познавам достатъчно майстори на сметките като теб, които от много сметки останаха без жилища и пари за хляб. Първите идеи за хеликоптер са спохождали китайците 400 г. преди Христа. Първият чертеж на Леонардо е от 1483 г. Първият работещ хеликоптер е построен през 1939 г., а масовото използване започва през 60-те години на 20-ти век. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Правиш ли сметка, че това са все още само 250 квадратни километра, което е само половината от площта на София? Тоест за захранване на цяла Европа плюс производство на ток за преминаване на 100% електромобили ще е необходимо площ колкото София. За цяла Европа! Дали не могат да се разпределят само върху паркинги и покриви при желание? В най-скоро време това ще се случи и тези огромни паркове ще станат нерентабилни, защото ще се плаща такса пренос за тях. отговор Сигнализирай за неуместен коментар