Българските граждани не се възползват в пълна степен от дерогацията, която страната получи по отношение на вноса на руски петрол, чиято цена в момента е по-ниска от останалите водещи сортове на пазара, посочи експертът Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) пред БНТ. Изчисленията на организацията сочат, че бензинът на пазара у нас е надценен с около 15 ст. на литър, а при дизелът маржът е от около 10 ст. Причината за това е е монополното поведение на "Лукойл", допълни още експертът.
През 2022 година руската компания е натрупала допълнителна печалба от 2,4 млрд. долара у нас, което означава, че допълнителни около 500 млн. лева под формата на данъци трябва да влязат в хазната, отбеляза още Владимиров.
Изчисленията на ЦИД сочат, че ако отпадне дерогацията, цената на горивата у нас ще се повиши със 7-8%.
Мартин Владимиров беше категоричен, че руската "Лукойл" трябва да започне процес по диверсификация на използваното гориво и ако това не стане, държавата трябва да вземе рафинерията под своя контрол. По закон всяка държава в ЕС трябва да поддържа запаси от суров петрол за 90 дни, а участниците на пазара - горива за 60 дни. Този срок ще бъде достатъчен за всяка рафинерия да намери алтернативи, каза експертът.
Той посочи, че в момента горивата на българския пазар са поскъпнали с 4-5% в последните седмици и този ръст реално е по-бавен спрямо увеличаването на цената на петрола на световните пазари. Данните за юли показват, че цената на референтния сорт Брент се повишава с 15%. През юли намалява и маржа между цената на сорта Брент и руския Уралс, който по данни на Министерството на финансите на Русия през миналия месец са продава при цена от 64,37 долара за барел. Това ниво е малко над тавана, определен от Запада за търговия с руски петрол (60 долара за барел).
Цената на пропан-бутана у нас се повиши с 25-30 стотинки от 1 август, защото отпадна една от мерките срещу енергийната криза и в цената се "завърна" акцизът.