Цената на бензина започва да расте навсякъде, инфлационно предзнаменование за централни банки и правителства в цял свят, пише Bloomberg.
Фючърсите достигнаха 9-месечен връх в Ню Йорк, а цените се повишават и в Азия. Пазарите за автомобилно гориво се затягат в цял свят заради комбинация от неочаквано спиране на работата на рафинерии и по-ниски от обичайните запаси за това време на годината на ключови хъбове за складиране като Крайбрежието на Залива на САЩ и Сингапур.
На световните енергийни пазари фючърсите върху суровия петрол остават почти без промяна от началото на годината, а в същото време контрактите върху американския бензин са поскъпнали с над 20%. Поскъпването на бензина може да създаде главоболия на централните банки, включително на Федералния резерв в САЩ, докато ръководителите им се опитват да решат дали и какво допълнително затягане на паричната политика е необходимо за овладяване на инфлацията.
Цените на бензина често са предмет на спорове, тъй като тези цени може да бъдат от съществено значение за ежедневните разходи на мнозина заедно с тези за храна и наем. Цените на енергията са един от многото фактори, които допринасят за ускоряването на инфлацията в световен план. В САЩ овладяването на цените на бензиностанциите ще бъде важна тема за президента Джо Байдън преди следващите избори само след една година, особено след като той нареди продажбата на голям дял от стратегическия петролен резерв на страната миналото лято.
„По-високите цени на енергията може да тласнат нагоре потребителските цени и да доведат до нова инфлация при стоките – сектор, където ръстовете на цените се забавят“, коментира Андрю Холенхорст, главен икономист за САЩ в Citigroup.
За по-нагледна представа ръст на цената на галон бензин с един цент в САЩ отнема разходи на потребителите за 1,15 млрд. долара годишно, сочат изчисления на Брет Райън, старши икономист в Deutsche Bank. Това означава, че поевтиняването на галон бензин с 1,30 долара през второто тримесечие е спестило на потребителите 150 млрд. долара и това са пари, които те могат да похарчат за други стоки и услуги. Сега този попътен вятър може да стане насрещен и да понижи разходите, ако цените продължат да растат значително, отбелязва Райън.
Глобална сила
Ниските наличности и високото търсене в ключови региони тласкат цените нагоре в цял свят. В Европа цените на бензина растат по-бързо, отколкото на суровия петрол, въпреки че тази тенденция все още не се е изразила напълно в по-високи цени на бензиностанциите. В същото време условията на пазара в Сингапур, ключов хъб в Азия, също се затягат заради по-слабия от очакванията износ на Китай. На много нововъзникващи пазари това създава по-тежко бреме за правителствата предвид многобройните субсидии за горива за ограничаване на разходите на по-бедните граждани.
Доставките на бензин в света не се възстановиха значително от исторически ниските нива въпреки прибавянето на капацитет за рафиниране в Близкия изток и Китай. Дори САЩ имаха най-голямото разширяване от над десет години и то преди друга рафинерия, която трябваше да бъде затворена до края на годината, да получи неочаквано удължаване на живота си.
Тези разширения не са достатъчни, за да компенсират поредицата от непланирани спирания на работата, включително в рафинерията на Exxon Mobil в Батън Руж в САЩ, на рафинерията Pernis на Shell в Ротердам и на тази на ENEOS Holdings в Мизушима, Япония. Нарушаването на работата на тези рафинерии затегна предлагането в момент, когато наличностите все още са ниски.
Системите за рафиниране в света са по-податливи на прекъсване на работата след усилена дейност години наред, коментира Калъм Брус, анализатор в Goldman Sachs Group. Освен това вълната от рекордни жеги в Европа и части от Азия също затруднява управлението на по-лекия суров петрол, допълва той.
В Китай, най-големия вносител на петрол, редица индикатори сочат за процъфтяващо търсене. Нивата на задръствания в 15-те града с най-голям брой регистрирани автомобили нарастват с около една четвърт спрямо януари 2021 г., сочат данни на Baidu, проследени от BloombergNEF. В същото време наличностите от бензин за търгуване са на най-ниското си ниво поне от 2019 г.
Затруднения в Европа
В Европа потреблението на бензин също се възстановява, като Франция, Германия, Испания и Италия отчитат ръстове на потреблението на годишна база. В същото време регионът все още усеща затруднения с доставките заради санкциите върху Русия, които лишиха местните рафинерии от суров петрол и други суровини за бензин.
Загубата на тежък суров нефт от Русия, например, доведе до пресъхване на суровината за произвеждащи бензин рафинерии. Това доведе до свиване на компоненти, които повишават октановото число на бензина, и в крайна сметка до намаляване на предлагането на бензин, който да е подходящ за европейските коли, съобщава Sparta Commodities.
Преходът от руския петрол сорт "Урал" към по-лекия американски суров петрол води до излишък от леки сортове суров нефт, които могат да бъдат преработени до бензин, но изискват други компоненти като реформат. Тази динамика допълнително вдига цената на първокласния бензин, който изисква повече реформат.
Предлагането на бензин е ограничено и от необичайно за сезона засилване на търсенето на дизел, отбелязва Wood Mackenzie. Това кара рафинериите да повишават производството на горивото за сметка на бензина, казва Марк Уилямс, директор на анализите в консултантската компания.