Нужната документация за лицензирането на ядреното гориво от Westinghouse все още не е внесена в Агенцията за ядрено регулиране (АЯР), алармира преди дни председателят на регулатора Цанко Бачийски. Това поставя под въпрос реализацията на плана за диверсификация на доставките за АЕЦ "Козлодуй".
Причината за това забавяне е трудна за обяснение, признават експерти. Според проф. Георги Касчиев компанията няма мотивация. В договора, подписан в края на 2022 година, е предвидено Westinghouse да започнат да доставят гориво за централата от 2024 година, дори и без да е приключила процедурата по лицензиране, коментира експертът по време на дискусия, организирана от Българския енергиен и минен форум (БЕМФ).
От компанията пък изтъкват като причина липсата на преводачи, които да подготвят документацията за внасяне в АЯР.
Процедурата се усложнява, тъй като ядреният регулатор няма бюджет, а трябва да наеме външни консултанти, които да дадат становище по някои етапи от процедурата за издаване на разрешение за използването на алтернативните горивни касетки в V блок на АЕЦ "Козлодуй".
Преди дни приключи плановият ремонт, при който реакторът беше зареден с последното останало гориво от ТВЕЛ. Следващото презареждане е предвидено за април 2024 година и по план трябва да е вече с алтернативното гориво. Русия отказва да направи междинна доставка на гориво, но блокът има лиценз да работи с горивото за VI блок.
Това означава, че при всички случаи централата ще продължи да работи нормално, каквото и да се случи с лицензирането на касетките на Westinghouse.
Реално диверсификация на горивото ще има - България сключи алтернативен договор за доставка от френската Framatome, но за VI блок. Нейното гориво е по лиценз на руската ТВЕЛ, което означава, че няма нужда от лиценз за работа от АЯР. Проблемът е сключеният договор с Westinghouse, по силата на който България ще купува гориво, дори и без да може да го използва, стана ясно от днешната дискусия.