През 1900 г. в Съединените американски щати е имало 8000 автомобила с бензинов или дизелов двигател, а 20 години по-късно те вече са повече от 8 млн. (днес те са почти 300 млн.). Какво показва примерът: Въвеждането на нови технологии рядко е линейно; обикновено действат законите на лавината. Първоначално дълго време се случва много малко, а след това много бързо - много.
Историята може би просто се повтаря: броят на електрическите автомобили в света се е увеличил повече от три пъти през последните пет години. В Китай - най-големият автомобилен пазар в света - почти всеки трети новорегистриран автомобил вече е с електрически двигател. Капиталът отдавна е взел своето решение: Той инвестира милиарди в развитието на електромобилността.
Това не е случайност, а резултат от политики. Точно както тогава. Защото епохата на изкопаемите горива не е паднала от небето. Нито пък е изобретение на свободния пазар. Мащабната държавна намеса (строителство на пътища, субсидии) проправи пътя към нея. Епохата след изкопаемите горива сега се регулира по подобен начин. Във всички големи индустриални държави има програми за субсидиране, повишаване на цените и ограничаване на емисиите. В седмицата преди католическия Великден ЕС взе решение за фактическа забрана на превозните средства с горивна технология от 2035 г. В САЩ и Китай правилата също ще бъдат затегнати до такава степен, че производителите едва ли ще могат да ги спазват само с конвенционални технологии за задвижване, коментира Марк Ширлиц в анализ за Die Zeit.
Все още ще има автомобили с двигатели с вътрешно горене, но има и каруци
Разбира се, след десет или двадесет години все още ще има хора, които да зареждат своите Porsche-та със синтетични горива. Защо не? Та и днес има и хора, които се возят в каруци, теглени от коне. Но за масовия пазар бъдещето е електрическо. И това е добра новина, защото електроенергията може да се произвежда от слънцето и вятъра. След като се инсталират достатъчно вятърни турбини, слънчеви колектори и системи за съхранение.
Така че по отношение на борбата с изменението на климата може да се каже: Настроението очевидно е по-лошо от ситуацията. Или така: в областта на опазването на климата материалният напредък е непропорционален на предполагаемите политически неуспехи. Това важи с особена сила за Германия. В края на краищата на последната коалиционна среща на върха на правителството беше решено да се смекчи законът за опазване на климата, който досега поставяше много подробни цели за намаляване на националните емисии на въглероден диоксид. Сега тези детайли ще бъдат заменени с общозадължителни критерии, което се тълкува като поражение за Зелените и победа за социалдемократите.
Същата вечер либералите подкрепиха гореспоменатото поетапно премахване на двигателите с вътрешно горене и мащабна забрана за инсталиране на нови газови отоплителни системи от следващата година. Либералите! Разбира се, с преходни периоди и изключения, но така е винаги с подобни закони. Фактът, че Кристиан Линднер ще подпечата съдбата на бензиновия двигател и газовия котел, е една от най-хубавите поанти на този законодателен период.
Освен с коалиционните ограничения това вероятно може да се обясни и с факта, че макар опазването на климата отново да се възприема като нишов въпрос в политически план, в икономически план то отдавна е мейнстрийм. А това, за което не трябва да се говори, може да се премълчи. Ето защо въпросът донякъде се изгуби в медиите. Във всеки случай пари не се печелят с нафтови отоплителни системи, а с термопомпи. Попитайте вашия търговец на ВиК системи! Романтизмът по отношение на двигателите с вътрешно горене работи в токшоутата, а не на фондовата борса. Там той обикновено се наказва. А в германската либерална партия (Свободната демократична партия) предпочитат бичия пред мечия пазар.
Между трансформацията на изкопаемите горива през 20-ти век и трансформацията след изкопаемите горива през 21-ви век обаче има една много съществена разлика: факторът време. За да се осъществи успешен обрат в климата, е необходимо технологичните критични точки да бъдат достигнати по-бързо от екологичните. Тоест да успеем да спестим достатъчно въглероден диоксид чрез подмяна на автомобилните двигатели или отоплителните системи, така че глобалното затопляне да не излезе напълно извън контрол.
Все още не е ясно дали този залог ще се осъществи. Но за пръв път от много години насам изглежда възможно да се окаже, че той е успешен.
Каква ще бъде енергията на бъдещето, какво е решението за енергийна ефективност, зелена и чиста енергия, и какви са алтернативите форми на енергийно захранване и търговия с енергия? Това ще бъдат някои от темите на фокус в първото издание на специализираното събитие Energy of Tomorrow, което водещият икономически сайт Investor.bg, част от Investor Media Group, за първи път ще реализира и представи тази година. То ще се проведе на 20 април, от 14 часа в Интер Експо Център, зала Витоша, София. Аудиторията ще бъде от представители на големия и среден бизнес, представители на компаниите от сектора, консултанти, CFO мениджъри на големи компании, общини, представители на регулативни рамки и технологични компании, които ще дадат своето експертно мнение по водещите в сектора теми.