През януари санкциите на Запада са намалили с 40% приходите от търговия с петрол в бюджета на Русия, но и са довели до големи печалби за собственици на кораби и рафинерии, пише Ройтерс. Източници на агенцията сочат, че повечето от тези компании са базирани в Китай, Индия, Гърция и Обединените арабски емирства. Част от тях имат и руско участие в капитала си.
Нито една от компаниите не нарушава санкциите, но всички се възползват максимално от тях, допълват още източниците на Ройтерс от търговските и банковите среди.
Статистиката показва, че търгуваните обеми руски петрол на пазара остават относително без промяна на пазара. Не се потвърждават и опасенията за рязко поскъпване на суровината - референтният за пазара сорт Брент поевтиня до средна цена от 80 долара за барел след въвеждане на санкциите срещу Русия.
Преди началото на войната в Украйна сортът Брент се търгуваше в диапазона 65-85 долара за барел, а само няколко седмици по-късно, през март 2022 година, цената му скочи рязко до 139 долара за барел. По данни на руското Министерство на финансите цената на водещия руски сорт Уралс е достигнала 49,48 долара за барел през януари.
Санкциите срещу Русия са вероятно най-големите, налагани срещу индивидуална държава, коментират анализаторите. Част от тях са насочени към енергийния сектор и включват забрана за покупка на петрол и петролни продукти от Русия, наложени от ЕС, САЩ и Великобритания. Западните партньори се обединиха още и за таван на цената на петрола до 60 долара за барел, както и за цената на дизела - до 100 долара за барел, и на по-нискокачествени петролни продукти - до 45 долара за барел.
Тези ограничения накараха Русия да плаща допълнителни разходи за транспорт на продуктите си, тъй като няма достатъчно танкери, за да извършва превоза напълно сама. Според източниците на Ройтерс при това положение руските компании са плащали около 15-20 долара на барал за корабните компании, които да транспортират петрола към новите пазари в Китай и Индия.
За сравнение, американските компании, които доставят сорта Mars, който по характеристики е близък до Уралс, плащат 5-7 долара за барел, за превоз до Индия. Този сорт се продава с отстъпка от 1,60 долара за барел спрямо цената на лекия суров петрол (WTI).
Сегашното положение води до истинска бонанза за компании като "Совкомфлот", ръководена от близкия до руския президент Владимир Путин Сергей Франк, както и за гръцките корабни компании - TMS Tankers Management, Stealth Maritime, Kyklades Maritime, Dynacom, Delta Tankers, NGM Energy и New Shipping.
Официално потвърждение няма, но документи, до които има достъп Ройтерс, сочат, че компаниите печелят по близо 10 млн. долара от едно карго от 700 хил. барела от пристанищата в Балтийско море до Индия. Преди година печалбите се движеха в диапазона 0,5-1 млн. долара.
Някои от корабособствениците успяха и да продадат свои стари кораби на рекордни цени, включително и за компанията Fractal Shipping, регистрирана в Дубай.
Печалбите на рафинериите също не са за подценяване. Заради големите отстъпки, които получават приходите на преработващите мощности в Индия и Китай са съществени.
Според изчисленията през януари Индия е внасяла по 1,25 млн. барела на ден, което изначава, че страната е спестила 500 млн. долара в своята енергийна сметка от отстъпката, давана от руските компании. Китай е внасял по средно 1,8 млн. барела руски петрол в периода април 2022 - януари 2023 година, с което е спестил разходи от 5,5 млрд. долара от вноса на енергийни продукти.
Нито една рафинерия - индийска или китайска, не коментира информацията на Ройтерс за големите печалби, които трупа, преработвайки евтиния петрол и продавайки скъпите горива, част от които се насочват и към Европа.