fallback

Ще проработят ли последните ограничения на руските горива?

Забраната за внос на руски горива в ЕС и таванът върху цената действително могат да съкратят чувствително приходите в руската хазна, но и да дестабилизират пазара

19:55 | 06.02.23 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Само преди ден влезе в сила забраната за вноса на руски горива в ЕС, а заедно със страните от Г-7 общността наложи и тавани върху цената на руските петролни продукти. Мярката ще доведе до съществено съкращение на приходите в руския бюджет, но от друга страна, може да доведе и до нарушаване на баланса на пазара, пише в материал The Washington Post.

Очакванията са мащабни пренасочвания на потоците, но според анализатори този път Русия трудно ще намери пазар за своите горива - в момента тя изнася увеличени количества петрол за Индия, Китай и Турция. Няма обаче индикации, че тези държави ще започнат да внасят и горива - евтиният петрол, който Москва предлага, за да привлече клиенти, се преработва от собствените им рафинерии.

По данни на Bloomberg в момента Индия е нетен износител на рафинирани петролни продукти за Запада, включително и САЩ и ЕС. Насоките го позволяват, защото така се удържат количествата руски петрол на пазара, без които иначе ще има сериозна криза, приходите в руската хазна намаляват, а в същото време западните държави има достъп до горива, обясняват експерти пред агенцията.

Това не е пропуск в плановете на Запада, категорични са експерти от Центъра за глобална енергийна политика към Колумбийския университет. По данни на WP Русия има дял от 9,3% от пазара на петролни продукти през 2022 година. По данни на ТАСС през миналата година руските рафинерии са произвеждали по 1,2 млн. барела дизелово гориво на ден, като 60% от него са били за ЕС.

Страните от блокамогат да заменят руските горива с доставки и от Близкия изток, където в скоро време ще заработят няколко нови рафинерии, както и от САЩ. Китай също увеличи експортните квоти за горива, което ще освободи количества за общността. Разбира се, увеличените квоти, не означават непременно, че количествата ще бъдат усвоени, още повече, че очакванията са за ръст на китайската икономика през следващите месеци.

България ще продължи да получава руски петрол, който да преработва в рафинерията в Бургас, но количествата са само за собствено потребление. Страната ни има и квоти за износ на преработени продукти, но само за Украйна.

От "Лукойл" на няколко пъти отричат, че горива от българската рафинерия са изпращани в Украйна. Няма подадени подобни заявки от българските власти, коментират от компанията, цитирани от ТАСС.

Заради спадащите цени на петрола на световните пазари, Русия продава своя най-разпространен сорт "Уралс" при цена от малко под 50 долара за барел, тоест под нивото на тавана от 60 долара за барел, въведен на 5 декември.

По отношение на цената на руския дизел и самолетно гориво таванът, въведен от 5 февруари, е 100 долара за барел, а за по-нискокачествените горива, включително и продуктите от преработката на петрола като лубриканти за индустрията, ограничението е до 45 долара за барел.

Тази мярка действа на същия принцип, както и за петрола - отказват се услуги (логистични, застрахователни и т.н.) за всички товари, които не отговарят на изискванията, обяснява още WP.

Ограниченията могат да бъдат избягвани - някои от товарите могат да бъдат превозвани без съобразяване с правилата, използвайки т.нар. "сива флотилия" или с руски кораби. Търговци пък могат да смесват горивата и да ги продават в ЕС, като при това положение е много трудно да се докаже произхода на тези горива.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:59 | 06.02.23 г.
fallback
Още от Енергетика виж още