Русия използва под 1/4 от договорения капацитет в договора за транзит на природен газ, подписан с Украйна в последните дни на 2019 г. Както повечето договори за транзит и този съдържа клауза ship-or-pay, тоест Русия има задължението да плаща за резервирания капацитет, независимо дали го използва, или не. В момента "Газпром" използва едва 23% от вписаните по договор обеми - към 25 млн. куб. метра от заявени 110 млн. куб. метра на ден.
Колко се налага на руската компания да плаща сега за празните тръби в Украйна не е ясно, но "Нафтогаз" заведе ново арбитражно дело за неизпълнени ангажименти по огношение на заплащането на транзитните такси. Украинската страна твърди, че "Газпром" нито плаща в пълен размер своите задължения, нито го прави навреме.
Размерът на транзитните такси в подписания през 2019 г. договор си останаха търговска тайна и нито една от страните не ги съобщи. В публичния протокол от една от срещите на високо ниво между Русия и Украйна, е записано само, че те ще бъдат "справедливи" и съпоставими с тези в региона на Централна и Източна Европа.
Договорки в последния момент
В последните дни на 2019 г. след напрегнати преговори, включително и на най-високо президентско ниво, Украйна и Русия успяха да постигнат споразумение за транзит на руски природен газ в ЕС. В началото на декември, по време на среща в Париж във формата "Нормандската четворка", голяма част от пречките са изчистени в първата и единствена официална среща на президентите на Русия Владимир Путин и на Украйна Володимир Зеленски. Разговорите тогава са ключови, защото засягат доставките на целия ЕС, а двамата успяват да постигнат пробив в отношенията, макар и не и по темата, която официално ги събира - Минските споразумения.
Дотогава преговорите са в задънена улица - Русия очаква "Нафтогаз" да се откаже от арбитражните дела, водени срещу "Газпром", както и от всякакви правни претенции. Украйна пък настоява и този договор да бъде за срок от поне 10 години, на фона на строящия се в този момент "Северен поток 2", чиято цел беше изцяло да преустанови транзита на газ през Украйна и очакванията да бъде пуснат в експлоатация "Турски поток".
В крайна сметка и двете страни се съгласяват на компромиси и договорът е подписан буквално в последните дни на 2019 г. Всъщност в този момент Москва все още няма много опции да замени Украйна - "Турски поток" ще бъде въведен в експлоатация месец по-късно, а прехвърлянето на транзита към Югоизточна Европа оттам отне още няколко месеца. "Северен поток 2" все още е в строеж.
Договорът е за срок от пет години, с опция за удължаване за още 10 години, до 2034 г. Транзитираните количества обаче са намалени съществено - 65 млрд. куб. метра през 2020 година и 40 млрд. куб. метра в периода 2021 - 2024 година, което е 110 млн. куб. метра на ден (твърд капацитет). Входните точки са станциите "Суджа" и "Сохрановка".
В новият договор отново е предвидена възможността споровете между двете страни да се решават с арбитраж, но е изместен - от Арбитражния съд в Стокхолм към търговската палата на Цюрих. За тези пет години Украйна трябва да получи 7,2 млрд. долара под формата на транзитни такси. Двете страни се отказват от взаимни претенции по изпълнението на изтичащия договор, но е включено изплащането на 2,9 млрд. долара, присъдени от Арбитражния съд в Стокхолм на "Нафтогаз" за неустойки, тъй като решението е публикувано само два дни преди подписването на контракта. "Нафтогаз" заведе иск с мотивите, че Русия не изпълнява задълженията си по плащането на транзитните такси - нито като размер, нито в определения период.
Двете страни не направиха публична информацията за транзитните такси, предвидени в договора, но според изчисленията на Института по енергетика към Оксфордския универстите на входните точки "Суджа" и "Сохрановка" те са в размер на 16 долара за 1 млн. куб. метра.
По данни на "Нафтогаз" през 2021 г. Русия е транзитирала с 6,3% по-малко газ от договореното, след като още от есента "Газпром" започна да намалява доставките за своите европейски клиенти. След началото на войната Украйна обяви форс мажор и поиска руската компания да пренасочи целия транзит през "Суджа", сочейки, че "Сохрановка" е в Луганска област и не е под контрола на украинската държава.
"Газпром" се отказа от тази опция и така транзитът към Европа намаля до средно около 42 млн. куб. метра на ден. От началото на 2023 г. обаче обемите намаляват до около 25 млн. куб. метра на ден, което от руския газов холдинг обясняват с намалените заявки от европейските потребители. Намалените количества не се отразяват на газовите пазари в ЕС - цената на газа в последните дни остава на ниво около 60 евро за мегаватчас. Фокусът в момента са увеличените възможности за получаване на втечнен газ, който успя да измести доставките на руски тръбен газ.
"Газпром" доставя газ в Европа и през "Турски поток" към основните си клиенти Сърбия и Унгария.