Сондажният кораб Deepwater Titan, чиято цена е 1,2 млрд. долара, престоя пет години в корабостроителница в Сингапур, преди да се отправи към Мексиканския залив в търсене на петролни залежи в офшорните зони, пише The Wall Street Journal. Собственикът на кораба - Transocean, сключи договор на стойност 830 млн. долара с Chevron, и вероятно скоро ще започне работа.
След години на свиване търсенето на петрол и природен газ отвоно е във възход, подхранено от увеличаващото се търсене и прекъснатите доставки заради войната в Украйна. В сектора обаче не очакват скоро сондажен кораб с големината на Titan да бъде поръчан.
Сондажни платформи отново са активни край бреговете на Бразилия след почти десетилетие покой. Дейности в търсене на петрол се извършват и покрай бреговете на Близкия изток, допълва още изданието. Всъщност новият хит в проучванията са именно Южна Америка - бреговете край Бразилия и Гвиана, както и Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства (ОАЕ), които залагат на крайбрежните залежи, за да увеличат дневния си добив с по 1 млн. барела - до съответно 13 млн. и 5,5 млн. барела.
Големите печеливши от този бум са компании като Transocean, Valaris и Noble Corp., които отдават сондажни кораби на лизинг. Особено ценни са големите кораби като Titan, които работят в дълбоките води. В момента цената на тези съоръжения е 400 хил. долара на ден, спрямо под 200 хил. долара преди две години. Анализатори очакват ръст на цената до 500 хил. долара на ден през следващата година.
В последната година и половина всички отново започнаха да търсят петрол в офшорните зони и искат по-ефективни сондажни кораби, коментира изпълнителният директор на Noble Робърт Айфлър.
Проучванията и добивът в офшорните зони са много по-рискови и скъпи от същите дейности на сушата, коментират експертите. Това означава, че направените инвестиции се възвръщат много по-бавно, което е от голямо значение на фона на плановете за декарбонизация, които започват да се ускоряват. Тези проекти често са изправени и пред протестите на еколози, които се опасяват от инциденти, като експлозията на Deepwater Horizon през 2010 г., която е най-голямата авария в офшорните води на САЩ в историята.
Но този бум може да помогне развитието на държави като Гвиана, която е богата на петрол, способен да ѝ осигури милиарди долари приходи през следващите години.
Първите пробиви в крайбрежието в търсене на петрол, са направени още през 1897 година край Калифорния, или 40 години след успешният добив на петрол в Пенсилвания. Отнема около 50 години, за да бъдат добити и първите количества петрол от офшорна зона - през 1947 г. край Луизиана.
През 70-те и 80-те години на миналия век е бумът на офшорните сондажи в Мексиканския залив, като до 2000 година около 35% от добития петрол в световен мащаб идва именно от крайбрежни находища.
През 2008 г. интересът към тази дейност започва да намалява заради световната финансова криза, а през 2014 г. изчезва почти напълно, "изяден" от ниската цена на петрола след шистовата революция в САЩ.
Сега войната в Украйна и санкциите срещу Русия връщат интереса към индустрията.