В условията на ембарго за внос на руски петрол България опитва да намери алтернатива за доставките на суривина за рафинерията в Бургас, пише в коментар руското издание "Комерсант". В него се посочват подновените планове за реализацията на петролопровода "Бургас - Александруполис", както и че руски експерти не виждат целесъобразността на проекта.
Припомняме, че идеята за "Бургас - Александруполис" възникна още през 2007 година и тогава плановете предвиждаха преноса на руски петрол в обем на до 50 млн. тона от Бургас до терминал в Александруполис, който да облекчи доставките на Русия. През 2011 година страната ни излизе от проекта, като тогавашният енергиен министър Трайчо Трайков коментира, че той не е икономически изгоден.
Днес обаче идеята на българските власти е посоката да бъде обърната - петрол от Александруполис да влиза на терминал в Бургас. По време на представяне на стратегия за електроенергийния сектор във вторник (17 януари) беше дискутирано, че целта е доставката на суровина за българската рафинерия, както и вариант за диверсифицирането на доставките и за други държави от Черноморския регион.
За разлика от корабите, превозващи втечнен газ, петролните танкери могат да преминават през Босфора, но това става бавно и самите кораби са с намален тонаж, което затруднява доставките.
Според руски експерти, цитирани от "Комерсант", обаче промяната в идеята не прави тръбите по-целесъобразни. България е малък пазар и товарите ще бъдат оскъпени допълнително при разтоварването в Гърция и преноса през тръбопровода, казва Игор Юшков, експерт от Финансовия университет към руското правителство. Той също така изказа и опасения, че Турция може да блокира проекта, за да не губи ползите от преминаването на петролните танкери през Босфора.
Другата посока на движението на петрола също е безперспективна - никой в района на Средиземноморието в момента няма интерес към покупката на руски петрол, допълва го Вячеслав Мищенко от Центъра за анализ на стратегиите и технологиите за развитието на енергийния сектор .
За Мищенко целта на "Бургас - Александруполис" е по-скоро политическа и продиктувана единствено от желанието на България да намали зависимостта си от Русия.
България се възползва от дерогация по отношение на забраната за вноса на руски петрол в ЕС, но тя ще изтече в края на 2024 година.