Договорът с Westinghouse за доставка на свежо ядрено гориво за пети блок на АЕЦ "Козлодуй" не включва извозване на отработеното гориво. Това стана ясно след официалната церемония по подписването на договора. В момента България не връща отработеното гориво и в Русия, след като властите в Москва отнеха лиценза на руската компания "Маяк", която извършва тази дейност.
"С Westinghouse сега имаме уговорка за доставка за ядрено гориво, ние напълно изпълняваме ангажимента към Европейската агенция за диверсификация, и то в пълни плюсове за нас", коментира служебният министър на енергетиката Росен Христов, цитиран от БГНЕС. Според него условията по договора са "изключително добри и изгодни" за България.
Той коментира още, че се водят преговори с единствената европейска компания, която извозва отработено ядрено гориво, за да бъде решен проблемът с компанията "Маяк".
На своето заседание на 21 декември правителството одобри договора за доставка на свежо ядрено гориво. Той ще бъде със срок от 10 години. Очакванията са, че Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) ще се произнесе до 2024 г. относно възможността това гориво да бъде използвано в реактора. Това ще гарантира доставките, ако бъдат преустановени връзките с Русия и в тази област.
България ще подпише подобно споразумение и с френската Framatome, които да доставят гориво за шести блок в ядрената ни централа. При това положение България ще има ядрено гориво от два независими един от друг неруски източника, заяви още Христов. Френският ядрен холдинг произвежда гориво по лиценз на руската ТВЭЛ.
Според енергийния министър цената на доставките от Westinghouse е същата, както от Русия. През последните месеци са водени интензивни преговори, което е довело до съществено, двуцифрено в проценти, намаление на цената.
Горивото на Westinghouse се използва в няколко ядрени реактора в Украйна, включително и в Запорожката АЕЦ, която в момента е под руски контрол. Договори за доставка на гориво и с Westinghouse, и с Framatome подписа и Чехия.