Русия ще разчита на "флотилия в сянка", за да може да запази петролните си потоци на фона на ценовия таван, наложен от ЕС и страните от Г-7 и Австралия, пише в анализ The Wall Street Journal. Източници на изданието твърдят, че в последните месеци транспортните компании изкупуват петролни танкери втора ръка, които са способни да преминат през ледените води на Балтийско море.
Цените за тези морски съдове, които обикновено отиват за скрап, тръгнаха нагоре. Гръцки корабособственик например съобщава за продажбата на 22-годишен ледоразбивач за 32 млн. долара, докато през миналата година същият е бил оценен на 17 млн. долара.
Източници на WSJ твърдят, че основни купувачи са Teodor Shipping и Koban Shipping, регистрирани в Дубай през 2019 година. От компаниите отказват коментар, но проверка на изданието показва, че през тази година Koban е купила пет кораба от руската "Совкомфлот". Един от тях е участвал в претоварване на руски петрол в открити води през юни.
Някои продавачи съобщават, че отказват сделките въпреки големите премии, защото преценяват, че рискът не си струва, ако след това попаднат под санкциите на САЩ.
Пазарът вече е разделен на две - едната официално работи със западни петролни компании, банки и застрахователи. Другата - неофициално известна като "флотилията в сянка" остава в страни от тях и тъгува със страни като Иран и Венецуела, а напоследък и все повече с Русия. Има паралелен пазар на транспортни услуги, потвърждават и от Frontline, един от собствениците на петролни танкери в света.
В края на миналата седмица страните от ЕС се разбраха за ценово ограничение от 60 долара за барел за руския петрол, а малко по-късно и Г-7 се присъедини към това ниво. Това означава, че корабособствениците, кредитните институции и застрахователите няма да могат да предоставят своите услуги за товари, които са с цена над западния таван.
Русия вече реагира официално на забраната и заяви, че ще продава своя петрол само на "пазарни цени". Москва няма да се съобрази с тавана, дори и това да означава, че ще трябва да намали добивите, казват руските власти, цитирани от Ройтерс. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков коментира, че Русия ще транспортира своя петрол "съгласно новите условия". Според него дестабилизацията на петролните пазари е неизбежна, макар че на този етап заявките за руски петрол все още са големи.
Европа е най-големият пазар на Русия по отношение на продажбите на петрол и природен газ, а приходите от тях са най-големите в руската хазна. Преди дни от Кремъл коментираха, че руският президент Владимир Путин готви указ, който да забрани търговията с руски петрол с държави, които подкрепят механизма за ограничаване на цената. Таванът от 60 долара за барел е малко под ценовите нива за водещия руски сорт "Уралс" (около 67 долара за барел на 2 декември), но според анализаторите Русия няма да спре да изнася петрол при това ценово ограничение.
В Киев са разочаровани от наложения лимит и нарекоха мярката "слаба". "Русия вече предизвика големи загуби за всички страни по света, умишлено дестабилизирайки енергийния пазар. А светът не можа да се реши на истинско енергийно разоръжаване", коментира украинският президент Володимир Зеленски в свое обръщение през уикенда. Той поддържаше предложението на Полша за таван в рамките на 30-40 долара за барел, което все пак е над разходите за добива на петрол, които според наблюдатели се движат около нивото от 20 долара за барел.
Таван от 60 долара ще остави в бюджета на Русия допълнително 100 млрд. долара, които Москва ще използва за финансиране не само на терористични организации, но и за допълнително дестабилизиране на държавите, които днес се въздържаха да вземат голямо решение, предупреди още Зеленски.
Как ще се отрази мярката на пазара до голяма степен ще зависи от това дали Русия ще може да намери кой да транспортира петрола, тоест ролята на "сенчестата флотилия" ще е от голямо значение, пише още WSJ. За първи път тези танкери се появиха след санкциите, които САЩ наложи на Иран през 2012 година.
Много е трудно да се определи кои танкери попадат в тази флотилия и кои - не, допълва още изданието. Според анализи на американското Министерство на финансите някои танкери остават "скрити" като сменят флага, изключат сигналите си или извършват претоварване на петрола в открито море. Има случаи на сменени имена, фалшиви документи и други начини за заобикаляне на контрола. Някои от танкерите пътуват без застраховка на товарите.
В последните месеци тези танкери, които традиционно пренасят петрол от Иран и Венецуела, сега се насочват към Русия. "Флотилията в сянка" обаче не е толкова ефективна при транспорта на петрол. Старите кораби са бавни, ще бъдат изправени пред предизвикателството да преминават през лошите метеорологични условия в Балтийско море през зимата, а и изисква и допълнително време, за да избегнат контрола. Техните товари ще бъдат проверявани и липсата на всички документи може да се види лесно.
Русия изнася към 7,8 млн. барела петрол и петролни продукти на ден.