fallback

Български ли са горивата, произведени в "Лукойл Нефтохим" от руски петрол?

България се опитва да убеди ЕК, че трябва да продължава да изнася горива, произведени от руски петрол

16:19 | 30.11.22 г. 31

По всички европейски регламенти и митнически правила произведените в България горива са продукт с български/европейски произход, дори и да бъдат произведени от руски петрол. Това становище подкрепиха служебният зам.-министър на финансите Людмила Петкова и Павел Геренски от Агенция "Митници" в заседание на комисията по енергетика към Народното събрание.

Дискусията беше по повод предложение за законопроект от ДПС, забраняващ износа на горива от петрол, внесен по силата на дерогацията от ЕС относно ембаргото върху руския петрол. Текстовете бяха разгледани на първо четене в комисията и бяха подкрепени с 11 гласа "за", един "против", а 7 депутати се въздържаха. 

Служебният вицепремиер Христо Алексиев уточни още, че България не може да си осигури доставки от дизелово гориво, чието потребление в страната е около 2,5 млн. тона годишно, на фона на прогнозираните липси на пазара. Очакванията са за сериозни проблеми с доставките на горива в цяла Европа, когато влезе в сила ограничението за търговия на ЕК - 5 февруари 2023 година.

Източник на дизел за българския пазар в момента е рафинерията в Бургас, но при преработката на петрола се произвежда не само дизелово гориво, а и бензин и други съпътстващи продукти, някои от които не се използват в ЕС и които не могат да бъде пласирани изцяло само на българския пазар. България изнася и големи количества горива и за Украйна, коментира още Алексиев. Той потвърди, че се водят разговори с представители на ЕК относно възможността България да изнася до трети страни горивата, произведени от внесения руски петрол. По думите на вицепремиера един от мотивите на България е посоченото в регламента ограничение на износа на горива, получени от петрол, получен само по тръбопроводи, не и през морски терминали, какъвто е случаят с България.

В дневния брифинг в Брюксел говорител на ЕК коментира, че позицията ѝ не се променя - а именно износът на петролни проудкти ще бъде забранен, но заяви още, че се водят разговори с българските власти.

"За мен казус няма - има действащи регламенти", категоричен беше Пламен Геренски. Той коментира, че е присъствал на разговори с експерти от Брюксел, на които е било уточнено, че дерогацията е дадена, за да бъде запазен интересът на българските граждани и е единствената възможност да бъдат осигурени горива за българския пазар. Без износ обаче рафинерията "Лукойл Нефтохим" ще затвори.

По време на дебатите депутатът от ДПС Станислав Анастасов коментира, че в Брюксел се водят разговори относно таван на цената на петрола, което ще доведе до промени в регламентите в посока, в която предлагат и от партията в своя законопроект. Депутатът от "Демократична България" Ивайло Мирчев беше категоричен, че забраната за износ няма да доведе до спиране на рафинерията, която може да намери алтернативни доставки на петрол.

Драгомир Стойнев (БСП) заяви, че изход от ситуацията би бил петролопроводът "Бургас - Александруполис", по който е можело да бъдат осигурени алтернативни доставки. В момента другата опция е танкери, които да минават през Босфора, но това би удължило срока за доставки с 24-28 дни.

Председателят на енергийната комисия Делян Добрев (ГЕРБ/СДС) припомни, че целта на петролопровода е да пренася руски петрол от Бургас към гръцкото крайбрежие и не е било предвидено реверсивност на доставките. Нещо повече - проектът е повдигнал сериозни опасения за околната среда в Бургас.

Преди началото на заседанието по предложение на Добрев от дневния ред отпадна обсъждането по предложенията на "Продължаваме промяната" и ГЕРБ/СДС за прилагане на дерогацията на ЕС и за компенсация на потребителите заради скъпите горива.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:19 | 30.11.22 г.
fallback
Още от Енергетика виж още