Европейските търговци активно запълват резервите си от руски дизел в очакване на петролното ембарго на Европейския съюз (ЕС), пише Ройтерс. Общността ще забрани вноса на руски петрол от 5 декември, а от 5 февруари 2023 година и на руски горива. Опасенията на континента са, че алтернативите са ограничени и може да се стигне до недостиг на горива.
По данните на анализаторите от Vortexa в първата половина на ноември вносът на руски дизел в т.нар. хъб на рафинериите ARA (абревиатура от имената на пристанищните градове Амстердам, Ротердам и Антверпен - бел. ред.) се увеличава до 215 хил. барела дневно, или увеличение от 126% спрямо първата половина на октомври.
Руският дизел вече съставлява около 44% от общия европейски внос спрямо 39% през октомври, сочат още данните на Refinitiv. Но в същото време зависимостта на Европа от руски горива намалява с 50% спрямо месеците преди началото на пълномащабната война в Украйна, допълва още Ройтерс.
Европа трябва да си осигури алтернативен внос, за да запълни недостига от 500-600 хил. барела дневно и тези количества могат да дойдат от САЩ, Близкия изток и Индия, смята анализаторът Юджин Линдел от FGE.
На 30 ноември търговците трябва да докажат пред петролната борса ICE, че няма руски петрол в блендовете, които внасят по контрактите си от януари 2023 година. През декември все още е допустимо в ARA да пристигат танкери с руски петрол, но той ще се прекачва на други съдове и няма да се търгува в Европа.
Междувременно Китай също е започнал да увеличава износа на петролни продукти, особено дизел, посочва Bloomberg. По данни на анализатори планираните товари за ноември са около 6 млн. тона, или с 37% повече спрямо октомври.