Заради усложнената геополитическа ситуация и водената война в Украйна България не е успяла да осъществи плановете си за извозване на отработено ядрено гориво към Русия, става ясно от писмен отговор на служебния министър на енергетиката Росен Христов, публикуван на сайта на Народното събрание.
Извозването и съхраняването на горивните касети от блоковете на АЕЦ "Козлодуй" се извършват по договори с руската държавна компания ФГУП "ПО "Маяк" и ФГУП ГХК, което е част от ядрения холдинг на Русия "Росатом".
От началото на войната в Украйна обаче България не е успяла да намери застраховател на товарите - през първата половина на 2022 г. са били предвидени два превоза с пет контейнера и общо 118 касети отработено ядрено гориво. Затова след изричното разрешение на Министерския съвет е сключена застраховка с руското СПАО "Ингосстрах". Тези действия обаче водят до забавяне и навлизане в летния период, когато водите на р. Дунав падат и това не позволява да бъдат превозени товарите, уточнява Христов.
Междувременно и Федералната служба за технически и експортен контрол на Русия временно е отнела лиценза за внос на отработено ядрено гориво на ФГУП "ОП "Маяк", като сочената причина е войната в Украйна. През октомври са водени разговори с руската компания, която е предложила товарите да бъдат отложени за 2023 г. Удължаването на срока за доставки трябва да бъде одобрено от Агенцията по доставките към Евратом.
ФГУП "ПО"Маяк" е един от водещите ценрове за преработка на радиоактивни материали. Компанията управлява комплекс, в който се съхраняват ядрените отпадъци на Европа и е разположен в край затворения град Озьорск в Челябинска област.
Допълнително България има планирани четири превоза на общо 379 касети през 2023 г. и 2024 г. Става въпрос за гориво, което е доставено, преди България да влезе в ЕС, но касетите са извадени от реакторите (работещите два ВВЕР 1000) след 1 януари 2007 г. Според европейските разпоредби ядреният материал в тази касети (изотопи на плутоний) е собственост на ЕС, но може да бъде изнесено извън пределите на общността, ако износът бъде одобрен от Евратом. Процедурата за разрешение от страна на България обаче още не е стартирала заради международната обстановка.
АЕЦ "Козлодуй" има и договор за износа на 1268 касети от малките реактори в централата (ВВЕР 440), които по план трябва да бъдат превозени в периода 2023 - 2028 г. Ако това не се случи, тези касети ще бъдат сложени в контейнери за сухо съхранение на територията на страната, уточнява още Росен Хрисов.
Ако плановете за извозване на отработеното ядрено гориво към Русия се провалят, то площадката на АЕЦ "Козлодуй", където могат да се съхраняват касети ще се запълни през 2031 г. Затова и България анализира варианти за други дестинации - например Франция.
В периода 1998 - 2021 г. България е върнала в Русия 5527 касети с отработено ядрено гориво.