В опит да намали зависимостта си от Русия Италия изгражда нов, плаващ терминал за втечнен газ, пише Bloomberg. Властите в страната дадоха одобрение на плановете на контролираната от държавата газопреносна компания Snam да позиционира съоръжението в близост до град Пьомбино, Тоскана.
Това не стана без острата съпротива на местната общност - хората се опасяват, че терминалът може да се отрази на околната среда и местната икономика, силно зависима от рибарството и туризма. Разрешителното за съоръжението беше дадено след серия от срещи на компанията с гражданите на Пьомбино. То предвижда компенсации за общината, включително и финансиране изграждането на докове, свързани с туризма и рибарството, намалени сметки за електроенергия в региона, където ще бъде разположен терминала и наемане на местния бизнес за развитие на проекта.
Изграждането на терминала е част от стратегията, която предложи предишния премиер на Италия Марио Драги. В момента вносът на руски газ е на исторически минимум с малка вероятност да се завърне към предишните нива, затова и Рим започна активно да търси алтернативи.
Bloomberg отбелязва, че Италия е една от най-успешните в това отношение страни в ЕС - след началото на войната в Украйна бяха водени преговори с редица нови доставчици в Африка и Близкия изток и сключени нови договори с компании от тези региони и енергийния гигант Eni.
Очакванията са например през 2023 година Алжир да замести напълно Русия, достигайки дял от 38% в общите доставки на газ за Италия. Новият терминал ще заработи именно през следващата година.
Енергийната криза е приоритет и за наследника на Драги - Джорджа Мелони, която е първият премиер на Италия, обединил толкова крайнодесни партии от времето на Втората световна война насам. Но кметът на Пьомбино - Франческо Ферари, който е от партията на Мелони, коментира, че ще обжалва решението за изграждане на терминал.
На сайта на общината Ферари коментира през лятото, че съоръжението ще бъде в икономическа, туристическа, сочиална и екологична вреда за развитието на града. Местните власти подчертават, че от десетилетия от града са искани жертви и затова повече от всякога се нуждае от гаранции, че този проект е съвместим с рибарската индустря, турзима и транспорта.
Изграждането на плаващи терминали стана много атрактивно в Европа. Тези съоръжения - "бивши" танкери, превозващи втечнен газ, са по-изгодни от финансова гледна точка и а гъвкави - могат да бъдат преместени на други места спрямо търсенето. Но изграждането на тези платформи доведе до недостиг на танкери, които да пренасят втечнения газ.