Има много малко свободни танкери до края на годината, които да превозват втечнен газ през Атлантическия океан, съобщава Bloomberg. Стремежът на Европа да си гарантира доставките през зимата доведе до рекордни разходи за наемане на корабите, но въпреки това те са ограничени като брой, разказват търговци на втечнен газ.
Големите енергийни компании обикновено дават под наем своите танкери, но сега се въздържат от страх, че ще останат без кораби, с които да транзитират своите количества газ през зимните месеци. В момента цената за наемане на танкер достига рекордните 397,5 хил. долара на ден, сочат данни на Spark Commodities.
Очакванията са, че наемите ще растат още през следващите месеци, когато комуналните компании ще правят всичко възможно да осигурят газ за своите потребители. При това положение купувачите без собствени кораби се опасяват, че може да се окаже, че въобще няма да могат да наемат транспорт за закупените количества втечнен природен газ.
Газохранилищата в Европа вече са пълни до 91% от капацитета им, сочат данните на Gas Infrastructure Europe (GIE). Това също е фактор при търсенето на танкери. Липсата на място за съхранение кара някои компании да наемат танкери, които да останат в пристанищата като плаващи платформи за съхранение на газа. Така намалява броят на корабите, които "кръстосват" между терминалите, като пренасят суровина.
В момента кораби се намират трудно и за Азия и много доставчици предлагат контрактите до газифициращия терминал, тоест без опция за доставка с танкер.