fallback

Емоционалната ангажираност и персонализираното изживяване задържа служителите на работното място

„Бъдещето: Работодатели и кариера“ представи новите тенденции на пазара на труда в ефира на Bulgaria ON AIR

17:50 | 03.10.23 г.

Каква е динамиката на пазара на труда, трябва ли бизнесът да промени нагласите си и какъв е правилният път за постигане на ангажираност и лоялност от служителите? Тези и още актуални въпроси, касаещи сферата на човешките ресурси, бяха на фокус в мултиплатформения проект „Бъдещето: Работодатели и кариера“, част от поредицата специални телевизионни дискусии „Бъдещето“ на телевизия Bulgaria ON AIR. За аудиторията пред малкия екран експерти в областта коментираха и очертаха водещите практики и промени, които настъпват и предстоят за HR индустрията. Модератор и събеседник в дискусията беше продуцентът на публицистичното предаване „Директно“ и журналист - Калина Донкова.

Начало на дискусията постави темата за наложената следпандемична преквалификация на кадри и трудностите в подбора на служители. Според Мария Шишкова - управляващ съдружник на AIMS Human Capital, бизнесът си променя нагласите и все повече не търси готовите хора, защото е ясно, че те не достигат, а се фокусира върху това да търси хора с потенциал. "Виждам тенденция, при която български работодатели стават отворени да предложат по-добри условия, отколкото тези в международните компании. Младите хора ще сменят неколкократно професиите си. Истинските лидери се създават на база на потенциала“, уточни Шишкова. Относно прогнозите за покачването на безработицата с до 7-8%, експертът коментира, че това е по-песимистичен сценарий и съществува и оптимистичен. Той е всички работни места, които продължават да се изнасят от Азия към България. „Има сценарий, при който ние успяваме не само от Азия да привлечем места, но и работни места от развитите икономики в Западна Европа", допълни тя.

По време на телевизионната дискусия по думи на Йорданка Костова - директор Управление на таланти и Работодателски бранд в Пощенска банка, стана ясно, че работодателите залагат все повече на дигитални решения в основите на HR практиките като набиране и задържане на част от екипа. С помощта на технологиите работодателите имат възможността да персонализират преживяването на служителите и да подчертаят тяхното ключово присъствие в компанията. "В момента, в който един работодател успешно прегърне дигиталната трансформация и навлезе в самите процеси, идва моментът към персонализираното изживяване. Важно е благосъстоянието - от финансовото, през физическото и психологическо здраве на служителя. Тук можем да споменем и че офисът на мениджъра вече не е между четири стени, това се налага от готовността на служителите бързо да учат и да се реализират в общата картина. За тях е важно да виждат с какво тяхната задача е от значение за цялостната дейност и успехите на компанията", допълни директорът.

Успяват ли университетите да създават качествени кадри за пазара на труда и кои са пробойните в образованието? Анализ и отговор на въпроса даде проф. д-р Миглена Темелкова - ректор във ВУТП. "Пробойните са комплекс от фактори - на първо място е силната бюрократизация на системата на висшето образование и едва ли не създаването на една непосилна задача, ако едно висше училище иска да бъде в хармония с пазара на труда. Но това не е напълно невъзможно, има университети в България, които създават качествени кадри, кореспондират с изискванията на пазара на труда, кадри, в чието обучение е внедрен бизнесът", обясни тя за зрителите на „Бъдещето: Работодатели и кариера“. В дискусията проф. Темелкова сподели, че нейното желание е да се инициира промяна в закона, която да позволява на бизнеса да създава съвместни дружества и да затваря цикъла от обучение, практика в реална производствена среда, заедно с бизнес организациите. По нейни думи държавата трябва да излезе от пасивната си роля и по-активно да се намеси в процеса, който ще бъде в полза на икономиката.

Директорът на "Конкорд Асет Мениджмънт" АД, Наталия Петрова, се включи в дискусията с повече информация за управлението на активи и с насоки за постигане на ангажираност и лоялност от служителите. „Сектор като "управление на активи" е строго специфичен и има нужда от добре подготвени кадри със специфични познания, с различен опит и лицензи. Това прави намирането им трудно, има постоянен глад за такива кадри. Инвестираме съществено в квалификацията и знанията на служителите, помагаме им да се самоусъвършенстват, изключително важно при нас е получаването на два лиценза - единият е за правоспособност като брокер на финансови инструменти, другият - за инвестиционен консултант. Те се придобиват след изпит пред Комисията за финансов надзор. Един портфолио мениджър трябва да има аналитично мислене, усещане за времето, в което трябва да се направи дадена инвестиция“, обясни по темата Наталия Петрова.

Николай Павлов - директор „Връзки с инвеститорите“ и член на СД на ЕЛАНА Фонд Мениджмънт, обясни за зрителите на Bulgaria ON AIR как да се справят с инфлацията и какво означава „финансов wellbeing“. Анализ за Изследователския център "Тренд" отпреди няколко месеца показва, че едва 11% от българите са успели да спестят от доходите си през 2022 г., 39 на 100 са живели нормално, но без да заделят средства, 19% са харчили от спестяванията си, а 27 на сто прибегнали до заеми и кредити. "Финансовият уелбийнг е състояние, в което човек може да посрещне всичките си нужди, без да се притеснява за финансовото си бъдеще, да има възможност да прави избори. Данните са тревожни. Те влияят именно на този „финансов wellbeing“, затова работодателите предприемат сериозни мерки", коментира изследването Павлов. Според него финансовото добруване е един от първите инструменти, които се желаят, както от служителите, така и от работодателите, а в България все повече социално отговорни компании поглеждат в тази посока през различни финансови спестовни програми. Павлов цитира наскоро излязло проучване на голяма национална компания, което показва, че 35% от населението в България и Кипър е само с обща финансова култура.

Цялата експертна дискусия „Бъдещето: Работодатели и кариера“ може да гледате в YouTube канала на Bulgaria ON AIR, както и на Facebook страницата на политематичната телевизия ТУК.

Проектът се организира с подкрепата на Пощенска банка, Висше училище по телекомуникации и пощи, "Елана Фонд Мениджмънт" АД и "Конкорд Асет Мениджмънт".

Медийни партньори са Investor.bg, Dnes.bg, Az-jenata.bg и Rabota.bg.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:50 | 03.10.23 г.
Още от Пазар на труда виж още