Представете си човек, чието желание за лесен живот е по-силно от чувството му за етика. И си представете, че този човек се сдобие с авангардно компютърно приложение, което може да даде бързи отговори на трудни въпроси. Тогава си представете, че на този човек е даден труден въпрос. Вместо да си отговори сам, той го вкарва в компютъра, след което се отпуска за известно време. Накрая той предава отговора от компютъра и си приписва заслугите за много часове упорит труд, които всъщност не е положил, пише колумнистът на Financial Times Тим Харфърд.
Това е доста добро описание на 12-годишен ученик, който познавам, който вкара въпрос за домашна работа в изкуствения интелект ChatGPT, игра на Xbox цяла вечер и след това предаде работата, за която получи възторжени отзиви. „Изключителна работа“, беше коментарът на учителя – което, като се замислите, е вярно.
Горното описание е добро и за това как поне един счетоводител е действал като реакция на една от първите електронни таблици около 1980 г. Както съобщава Стивън Леви в статията си за Wired от 1984 г. „Знанието на електронните таблици“, този счетоводител, когато е получил „спешна задача, седнал с микрокомпютъра и електронната си таблица, завършил я за час-два и я оставил на бюрото си да отлежава два дни. След това той я изпратил на клиента и получил всякакви похвали за извънредния труд.“
В способността си да генерира правдоподобни отговори по огромно разнообразие от въпроси, ChatGPT е безпрецедентен. Но има много ясни прецеденти по други начини - от текстилните станове, през електронната таблица, до сателитната навигация. Тези прецеденти ни дават някои нишки за това какво може да се случи по-нататък.
Първото прозрение е, че ако технологията работи достатъчно добре като нестандартни решения, тя може да бъде възприета бързо. Често съм писал за това как са били необходими повече от три десетилетия, за да се наложи електродвигателят, споделя авторът. Преди собствениците на фабрики да могат да разгърнат предимствата му, трябваше да се извърши огромно количество преосмисляне, преквалификация и преструктуриране.
Но не всяка технология изисква такива епични трансформации. Електронната таблица завладя света на бизнеса за около пет години. Просто беше твърде добра и твърде лесна за използване в сравнение с ръкописните алтернативи.
Второ, новите технологии не унищожават непременно работни места, дори в отраслите, които са най-пряко засегнати. Подкастът Planet Money изчисли, че между 1980 г. (приблизително когато електронните таблици започнаха да се използват за комерсиални цели) и 2015 г. счетоводната професия в САЩ е загубила 400 000 работни места, но е създала нови 600 000. Загубените работни места често бяха счетоводители, чиято роля беше да обработват числа чрез калкулатори. Създадените работни места бяха за (смеем ли да го кажем?) креативни счетоводители.
Но третото прозрение е това, което най-много ме интригува: различните технологии накланят игралното поле в различни посоки. Електронната таблица усилва уменията на експерта, но сателитната навигация е различна; тя е алтернатива на експертизата.
Становете преобърнаха живота на квалифицираните текстилни работници с главата надолу, защото поставиха качествената задача в обсега на почти всеки. Използването ѝ беше презряно от лудитите (движение срещу индустриалната механизация – бел. прев.), защото, подобно на сателитната навигация, правеше опитът излишен.
Електронната таблица е пример за „технологична промяна, ориентирана към уменията“, която помага на продуктивните хора да бъдат още по-продуктивни. От около половин век технологичните промени, свързани с уменията, са били норма и важна причина, поради която неравенството в доходите се е увеличило през десетилетията. Но както показват сателитната навигация и становете, някои нови технологии повишават производителността на по-малко опитни работници. Това няма автоматично да намали неравенството - становете може да са помогнали малко на неквалифицираните работници, но най-вече са облагодетелствали капиталистите.
И така, какво да кажем за системи за генеративен изкуствен интелект като ChatGPT и Bard? Дали те умножават продукцията на елитните работници, или предоставят най-голяма помощ на тези, които се нуждаят от нея? Твърде рано е да бъдем сигурни, но ранните доказателства са интригуващи.
Едно изследване на икономистите Ерик Бриньолфсон, Даниел Ли и Линдзи Реймънд проучва какво стана, когато гласов асистент, базиран на изкуствен интелект, беше въведен при повече от 5000 агенти за обслужване на клиенти, които работеха за софтуерна компания. Тези работници обикновено водят дълги текстови чатове с разочаровани клиенти, опитвайки се да разрешат технически проблеми. Чатботът сканира чата и предлага възможни отговори на служителите за обслужване на клиенти, които те могат да използват, игнорират или адаптират.
Бриньолфсон и колегите му установиха, че чатботовете помагат – работниците решават повече от проблемите на своите клиенти и го правят с 14 процента по-бързо. Чатботовете бяха неутрални по отношение на уменията: най-добрите и най-опитните агенти не изпитаха никаква полза от чатбота, докато най-малко опитните и квалифицирани работници разрешиха 35 процента повече случаи на час. Тези неопитни работници също така се подобриха по-бързо от тези без достъп до чатбота.
В друго изследване (на икономистите Шакед Ной и Уитни Джан) на хората се дават писмени задачи. Половината от тях имат достъп до ChatGPT, половината нямат. Отново най-слабо квалифицираните хора се радваха на най-големи ползи. Хоумър Симпсъновците (по героя от популярния анимационен сериал „Семейство Симпсън“ – бел. прев.), дълго заобикаляни от технологиите, може най-накрая да намерят полезно за тях изобретение.
Все още съм обезпокоен от щетите, които новите системи за генеративен изкуствен интелект могат да нанесат на нашата вече увредена информационна екосистема, и от катаклизма, който те могат да причинят в света на работата със знание. Но също така съм окуражен от лъча надежда, че те биха могли да направят по-добър професионалния живот на някои отдавна маргинализирани хора.
Хоумър Симпсън е известен със своя тост: „За алкохола - причината и решението на всички житейски проблеми!“ Хоумъровците навсякъде може скоро да кажат същото за ChatGPT, завършва Харфърд.