През 2023 г. „тихото наемане“ - когато компания преразпределя служителите или наема такива на краткосрочен договор, вместо да наема на пълно работно време – може да доминира на пазара на труда.
Това означава, че най-успешните компании тази година ще са тези, които са хиперфокусирани върху задържането на служители, обясни Мишел Лаббе, главен директор „Човешки ресурси“ в Toptal, цитирана от CNBC.
Това е и преобладаваща мисъл за много хора: 47% от HR професионалистите казват, че задържането на служители е „най-голямото предизвикателство“ за тази година, според годишното проучване Human Resource Executive Survey.
Но има голяма разлика между работата на място, което с гръмки думи говори за задържането на персонал, и това да принадлежиш към фирма, която наистина се интересува от своите служители.
Ето какво трябва да прави вашата фирма, за да подобри задържането на служители – и за какво трябва да се замислите, преди да напускате.
Как добрите работодатели задържат служители
Процъфтяващите компании провеждат редовни проучвания и правят проверки, за да следят ангажираността на служителите, казва Лаббе. Провалящите се компании не го правят.
Ниската ангажираност може да е първият знак, че служител ще напусне скоро. Ако това е широкоразпространен проблем във вашата работа, шефовете ви вероятно се нуждаят от намеса: мениджърите са отговорни за приблизително 70% от нивата на ангажираност на служители, сочат данни на Gallup.
Тихото наемане също може да спомогне за запазването на персонал. Повечето хора обикновено харесват да правят задачи, в които са добри – затова ако членове във вашата работна сила има умения, които биха могли да бъдат приложени по-добре в други ключови части от операциите на компанията, може да откриете добро припокриване, обяснява Лаббе.
Ще трябва да обясните защо е необходима промяната в отговорността, докато уверите хората, че и предишната им работа е ценна – и че все още ще ги чака, приключат ли с новите си задължения.
„Ако карате група хора да направят този ход, трябва да можете да изясните какво означава това за тях“, коментира Емили Роуз Макрей, анализатор по човешки ресурси в Gartner, който спомогна за оформянето на термина „тихо наемане“.
В Toptal по време на периодите, в които екипът по набиране на персонал не е зает, някои членове на екипа се преместиха в екипа по продажби, обясни Лаббе. Въпреки разликите, тези работни места в крайна сметка изискват едни и същи основни умения.
„Или продаваш компанията, или продаваш услуга“, каза още Лаббе.
Експертът също така препоръчва и по-проста промяна за увеличаване броя задържани служители: осигуряването на кариерни карти (за развитие) за всеки в компанията, за да може всеки да знае как ще изглеждат следващите му стъпки.
Дори на индивидуално ниво, разговорите с мениджъра или HR отдела относно вътрешните възможности може да покажат какви ще са предимствата за вас, ако изберете да останете.
Защо не трябва да прекъсвате взаимоотношения
Ако сте служител, по-добре се огледайте – ако вашата компания не се опитва да подобри ангажираността или да осигури дългосрочна кариерна подкрепа, може би ще е добре тихо да обмислите своите възможности.
„Просто не го правете прибързано“, добавя Лаббе. „Трябва да си напишете домашното и да не напускате поради неправилните причини“.
Тя дава за пример за правилно напускане „бумеранг служителите“, или тези, които се връщат в старите си компании, след престои на друго място.
Когато тези хора напускат работното си място, те не прекъсват връзките. За тази цел следвайте най-добрите практики при напускане: Не изненадвайте шефа си, останете положително настроени при интервютата за напускане и създайте план за преход, за да може да минимизирате тежестта за вашите колеги.
„Независимо от начина, по който водите този разговор, това е междуличностно взаимодействие, свързано с голямо решение, което ще повлияе на редица хора“, предупреди Антъни Клоц, професор в Texas A&M, който пръв измисли термина „Голямото напускане“.
Оставянето на добро впечатление също така ви прави по-добри за наемане, добавя Лаббе.
В затегнат пазар на труда, това е от значение, като казва: „Не гоня (бумеранг служители) да се връщат. Те се обаждат обратно сами“.