fallback

61% от работещите в света се опасяват, че заплатата им няма да покрие разходите за живот

Компаниите са изправени пред поредното предизвикателство – задържането на своите служители

20:44 | 12.10.22 г.

61% от всички работещи в световен мащаб се опасяват, че заплатата им няма да е достатъчна да покрие нарастващите разходи за живот. Този факт ги подтиква към смяна на работно място, търсене на втора работа и дори включване в сивия сектор на пазара на труда. Това показва проучване на глобалния лидер в HR услугите Adecco Group, което разглежда пазара на труда през призмата на 34 200 респонденти от 25 държави.

Изследването определя инфлацията като основна причина за безпокойство при работещите. Половината от анкетираните (51%) споделят, че е по-вероятно да потърсят втора работа, а 35% признават, че вече имат опит в „сивия сектор“ (заплащане на ръка без трудов договор), за да свързват двата края. 

Едновременно с това, 61% от служителите се чувстват уверени, че ако напуснат настоящата си работа, ще могат да намерят нова до 6 месеца, независимо от задаващата се рецесия. Въпреки променящата се макроикономическа среда голяма част от работещите смятат, че държат властта над пазара на труда.

Quitfluencers – новата заплаха на пазара на труда

Проучването подчертава възхода на т.нар. „quitfluencer*“. Над две трети от анкетираните (70%) обмислят да напуснат сами, ако видят, че други техни колеги си тръгват.

Държавите и регионите, изложени в най-голяма степен на риска от това явление, са Австралия (33%), Швейцария (32%) и Източна Европа, Близкия изток и Северна Африка (31%). Според възрастта в световен мащаб поколението Z (родените между 1996 и 2009 г.) е 2,5 пъти по-вероятно да бъде повлияно да напусне, отколкото т. нар. бейбибумъри (родените между 1946 и 1964 г.).

Резултатите от проучването показват ясна необходимост компаниите да се фокусират върху решения за задържане. Почти една трета от работниците в световен мащаб (27%) казват, че възнамеряват да напуснат работата си през следващите 12 месеца, като от тях почти половината вече търсят активно. Според експертите от Adecco Group тук се крие възможността за компаниите да се намесят и да противодействат на тенденцията, инвестирайки в схеми за преквалификация и задържане, за да се предотврати заразата от напускане.

По-младите поколения търсят гъвкавост

По-младите поколения все повече се бунтуват срещу теорията за „алчната работа“, избягвайки работни места, които превземат живота им. Близо половината от поколението Z (47%) вече работят на четиридневна седмица, в сравнение със само 18% при бейбибумърите.

Интересен факт, потвърждаващ, че заплатата не е най-важното нещо за служителите е, че от всички 32% служители по света, които са избрали четиридневна работна седмица, над половината (51%) са намалили заплатите си, за да постигнат по-добър баланс между личния и професионалния си живот. 

*Quitfluencer е служител, който напуска работата си, пораждайки домино ефект и подтиквайки свои колеги също да напуснат или поне да обмислят вариантите си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:44 | 12.10.22 г.
fallback
Още от Пазар на труда виж още