Професиите, свързани с IT сферата, са на първо място като перспективност и желание за развитие според родителите на ученици в 11 и 12 клас у нас. Близо 61% от анкетираните посочват, че именно това са професиите на бъдещето, като 1/3 от тях заявяват, че планират децата им да се развиват в тази област. Това показват данните от национално проучване на агенцията за маркетинг изследвания и консултации BluePoint, проведено сред 410 родители на ученици, и изготвено по поръчка на ARC Academy.
Все още традиционните професии като лекари и адвокати излизат на водещите места в професиите на бъдещето, но се нареждат след IT и инженерните специалности.
Близо 90% от родителите декларират, че на този етап децата им ще продължат своето обучение в университет, като България се посочва като основно място за това от ¾ от анкетираните.
Данните от проучването показват, че важни фактори за избора на учебно заведение са интересите на детето. Въпреки това около 70% са напълно съгласни, че все пак родителите са тези, които трябва да напътстват детето и да определят посоката му на развитие. Съществено значение за избор на учебно заведение са и възможността младите хора да си намерят работа след това, талантите на детето; възможността за добро заплащане.
Все още битува схващането сред родителите, че е важно детето да учи в университет, известен не само като име (63,6%), но и като цяло да има висше образование (70% от всички).
Не на същото мнение са работодателите. Според паралелно проучване на BluePoint, проведено сред водещите студиа у нас, занимаващи се с разработка на игри, дипломата за висше образование е без значение, важни са знанията и уменията на потенциалните служители. Едновременно с това те признават, че липсата на достатъчно квалифицирани кадри е основното предизвикателство пред развитието на компаниите им в България.
Гейминг индустрията в световен мащаб расте с изключително бързи темпове и изпреварва кино индустрията и спорта. Между 2020 и 2026 г. оборотът й ще нарасне със 70% и ще достигне до 287 млрд. долара.
Този възходящ тренд потвърждават и данните на проучването сред родителите на учениците в последните гимназиални класове у нас. Едва 10,6% от тях декларират, че никой в тяхното домакинство не играе игри. Паралелно с това родителите признават, че не са добре запознати с разработванета на софтуер за гейминг индустрията.
Само 12% декларират добро ниво на информираност по темата. Индустрията се възприема като бързоразвиваща се, иноватина, с добро заплащане, затова и 80% от родителите са споделят, че биха насъричили детето си да се развива в тази посока, ако то има интерес.