fallback

Мария Минчева, БСК: За бизнеса е най-важно да отпаднат сухопътните граници за Шенген

Ако бъде взето положително решение от Съвета на ЕС, контролът по границите може да отпадне на 1 януари 2025 г.

16:07 | 26.09.24 г.

Въпреки че частичното влизане в шенгенското пространство бе добра стъпка за двете държави, то за бизнеса най-важно е отпадането на ограниченията по сухопътните граници. Това каза Мария Минчева, зам.-председател на Българската стопанска камара (БСК) и член на групата „Работодатели“ на Европейския икономически и социален комитет, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.

„От 2011 г. България и Румъния покриват техническите критерии за присъединяване към шенгенското пространство и оттогава си говорим как съвсем скоро това присъединяване ще е факт. Тази година е момент, в който е много важно да се говори по темата, да се създава натиск, да се дават допълнителни аргументи в този дебат“, подчерта тя.

По време на организирано от БСК събитие на тема цената на оставането извън шенгенското пространство, стана ясно, че на 10 октомври ще бъде предложено да отпадне контролът по сухопътните граници за България и Румъния, които към момента са част от Шенген по въздух и вода.

„Надявам се до края на годината да има позитивно решение, защото в противен случай неизвестността надделява и рискуваме дълги години нищо да не се случва, което насърчава евроскептицизма и намалява доверието във функциите на ЕС“, каза Минчева.

По думите ѝ в неформални разговори с различни представители на европейски институции, се завявява, че България и Румъния правят много повече, отколкото се изисква от тях.

„Ние трябва да застанем много единни в това, че нашите граждани и бизнес заслужават да бъдат част от шенгенското пространство“, допълни тя.

Тя отбеляза, че всички сектори, а не само транспортният бранш страдат от ограниченията. Минчева посочи, че ако бъде взето положително решение в полза на България и Румъния, то очакваната дата за отпадане на контрола по границите е 1 януари 2025 г.

Ние сме регион, който трябва да се развива. Географски отдалечени сме от нашите основни търговски партньори, а сухопътният транспорт остава гръбнакът за логистичната индустрия. Над 77% от всички стоки се превозват сухопътно, отбеляза тя.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:08 | 26.09.24 г.
fallback
Още от Политика виж още