Два месеца след като обеща да оформи правна рамка, която да предостави на Украйна лихвите от замразените руски активи, ЕС все още не е предприел необходимите стъпки, за да превърне това в реалност. А времето във финансов план за Украйна изтича, пишат за Politico Андерс Аслунд, Дениъл Фрийд и Кърт Волкър.
На срещата си през юни в Пулия (Италия) лидерите на Г-7 – включително председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен – обещаха да предоставят на Украйна финансов спасителен пояс: „Решихме да отпуснем приблизително 50 милиарда долара, генерирани от замразените руски държавни активи… до края на годината.”
Това беше главното решение, което лидерите на Г-7 взеха на срещата си на високо равнище. И за да го направи, ЕС трябваше да приеме закон, удължаващ замразяването на руски активи, докато Москва не плати изцяло за войната си срещу Украйна. Това би гарантирало, че замразените активи ще продължат да бъдат налични, за да генерират необходимите лихви, за да се изплатят 50-те милиарда долара, с които Украйна ще бъде авансирана.
Самото решение беше творчески компромис. САЩ, Канада и Обединеното кралство биха предпочели да се конфискуват не само лихвите, но и всичките 300 милиарда долара активи. При липса на консенсус обаче държавните и правителствени ръководители одобриха първоначалното решение.
Решението си остава сериозно и важно за Украйна - 50 милиарда долара приблизително представляват годишния бюджетен дефицит на страната и според формулата на Г-7 това ще бъде компенсирано, без да натоварва данъкоплатците в ЕС или САЩ. Нещо повече, кодифицирането на правна рамка за изземване на лихвите и въвеждането на механизъм за наблюдение използването на средства ще предостави „доказателство за концепцията“ за в бъдеще – например, ако има споразумение за изземване и използване на главницата на замразените активи като репарации.
Но изпълнението на ЕС сега е блокирано. Никой от големите играчи в блока – германският канцлер Олаф Шолц, френският президент Еманюел Макрон или дори самата Фон дер Лайен – не се намеси, за да задвижи изпълнението.
А без законодателството на ЕС и САЩ са блокирани. Докато блокът не предостави правната рамка, САЩ не могат да разглеждат финансирането си като заем, подкрепен с реални ресурси. Вместо това то ще се разглежда като разход и следователно ще изисква одобрението на Конгреса. И както знае всеки, който е гледал мъчителния дебат във Вашингтон относно пакета с военна помощ за Украйна по-рано тази година, това просто няма да се случи достатъчно бързо - ако изобщо.
И така, защо ЕС е блокиран? Най-очевидната причина за забавянето е простата бюрократична инерция след изборите за Европейски парламент. Има и летни ваканции, докато Брюксел е в преговори за сформиране на нова ЕК. Но в крайна сметка блокът се бави, докато Украйна гори.
Разбира се, Фон дер Лайен е в разгара на сложни разговори с националните правителства на страните членки, за да сформира новата Комисия. Винаги има политически сделки при такива разговори и може би изглежда по-лесно да се постигне споразумение за ресорите без да се добавя въпросът с руските активи към микса. Но това не е убедително извинение, тъй като въпросът не засяга европейските данъкоплатци. Освен това, ако средствата не бъдат използвани, единствената възможна финансова алтернатива за Киев всъщност ще дойде от бюджетите на ЕС и страните членки.
Разбира се, ние признаваме, че има разумни и нарастващи опасения по отношение на управлението в Киев, както и относно всички възможни механизми за наблюдение, за да се гарантира, че предоставените средства се използват по подходящ начин, пишат авторите. Такива фондове не трябва при никакви обстоятелства да бъдат свързани с корупция или да допринасят за нея. Но това е технически проблем, който може да бъде преодолян с механизми за надзор, а не причина за бездействие.
Вече преполовихме третата година от пълномащабната инвазия на Русия, като Украйна показва забележителна издръжливост, решителност, изобретателност и ефективност. През последните няколко седмици дори се наблюдава промяна в хода на войната, тъй като Украйна я пренесе на руска територия, атакувайки петролни рафинерии, летища и друга военна инфраструктура, принуждавайки Русия значително да ограничи военните дейности в Крим.
Сега Западът трябва да отговори на изобретателността и твърдостта на Украйна, като предостави обещаните 50 милиарда долара възможно най-бързо. Нито една от причините зад бездействието на блока не издържа – особено предвид жизненоважния интерес на ЕС да гарантира победата на Украйна.
Не може да има повече забавяне. На днешното заседание на Съвета на ЕС е време да се предприемат действия, завършват авторите.