Европейската котва на стабилността се счупи, пише за Politico Матю Карничниг.
Само седмици след като германският канцлер Олаф Шолц обяви, че неговата свадлива тройна коалиция е заровила томахавката, заявявайки, че „не трябва да се занимаваме със себе си“ във време на глобални сътресения, войната в правителството му се завърна с пълна сила.
Човек може да очаква да открие причината за конфликта в политиката за Близкия изток или позицията спрямо Русия. Всъщност последната коалиционна битка засяга тема, която е още по-важна за много германци: автомобилите.
За разлика от своите коалиционни партньори, Свободните демократи (FDP) – пробизнес партията, която управлява заедно с лявоцентристката Социалдемократическа партия (SPD) на Шолц и Зелените – искат да насърчат германците да карат повече своите фолксвагени и беемвета, като паркирането в центъра на града стане безплатно и се ограничат велосипедните алеи.
Натискът е част от това, което все повече прилича на партизанска кампания от лидерите на FDP напоследък, за да предизвикат коалиционните си партньори с поредица от противоречиви инициативи, включително предложения за намаляване на социалните помощи и премахване на федералното министерство, което се занимава с чуждестранната помощ.
За да разберем провокативния завой на FDP, е достатъчно да погледнем социологическите проучвания. Партията, която е в противоречие с партньорите си, откакто коалицията пое властта, вижда как подкрепата за нея се стопи до едва 5%, което е и прагът за влизане в парламента.
Очаква се FDP - заедно с останалата част от коалицията - да претърпи голяма загуба на регионалните избори в три източногермански провинции през септември. Последните социологически проучвания показват, че партията няма да получи достатъчно гласове, за да спечели места в нито един от законодателните органи на тези провинции. SDP и Зелените също имат трудности в тези региони.
Голяма загуба на управляващите партии на провинциалните избори би подновила въпросите относно жизнеспособността на коалицията на Шолц, особено ако FDP продължи своята агитационна кампания.
От месеци в Берлин се въртят спекулации, че партията може да се опита да живне преди националните избори догодина, като разтури коалицията или като се оттегли, или като провокира разпадането ѝ. Въпреки че е спорно дали такива действия в крайна сметка ще помогнат на FDP, статуквото не изглежда много по-добре.
Каквато и да е дългосрочната стратегия на партията, няма съмнение, че тя е решила да игнорира призивите на Шолц за разведряване и да премине в атака, пренебрегвайки червените линии на своите партньори.
Лятната подриваща кампания на партията започна неотдавна. В интервю за германската обществена телевизия лидерът на партията Кристиан Линднер, който е и министър на финансите на Германия, изрази съмнение относно бюджетния компромис, който той, Шолц и вицеканцлерът Роберт Хабек от Зелените постигнаха в началото на юли.
Юлското споразумение беше предшествано от продължило месеци противопоставяне, като Линднер, фискален ястреб, отказа да се съобрази с исканията на своите партньори за облекчаване на строгите бюджетни правила на Германия. В интервюто Линднер предположи, че сделката е в опасност, като каза, че „има конституционни рискове и въпроси относно конкретното прилагане“.
Шолц беше толкова ядосан от атаката на Линднер, че направи немислимото за повечето германци и прекъсна лятната си ваканция. Без да споменава Линднер по име, Шолц каза, че е "мистерия" как някой може да постави под въпрос конституционността на бюджета въз основа на правните оценки, които правителството е получило.
Волфганг Кубицки, високопоставен парламентарист от FDP и заместник-председател на своята партия, отвърна, като каза, че е „мистерия за FDP колко безразсъдни са SPD и Зелените с конституцията“.
Това беше само началото. Впоследствие FDP откри нов фронт с настояването си за автомобилите.
„Нямаме нужда от антиавтомобилен дневен ред с все повече ограничения и забрани“, каза Биджан Джир-Сараи, генерален секретар на FDP пред вестник Bild am Sonntag. „Автомобилът остава съществена част от индивидуалната мобилност и свобода“.
При представянето на новата стратегия на FDP от пет точки за автомобилите Джир-Сараи изрази съжаление, че Зелените „никога няма да разберат концепцията“ за свободата и автомобила.
Планът на FDP, който звучи така, сякаш е написан да дразни Зелените, включва предложения за предлагане на безплатен паркинг в градските центрове, ограничаване на велосипедните алеи и пешеходните зони и намаляване на възрастта за шофиране от 18 на 16 години.
Очаквано отговорът на Зелените беше бърз и яростен. „Идеята, че повече трафик в централните части на градовете ще стимулира икономиката, е опасна заблуда“, каза Белит Онай, зеленият кмет на Хановер.
Кампанията на Джир-Сараи за автомобилни права не беше единично събитие. Само часове по-късно Кристиан Дюр, лидер на парламентарната група на FDP, призова за съкращения на социалните помощи, за да се облекчи натискът върху бюджета, което е червена линия за SPD.
Тогава дойде най-голямата бомба: предложението, разкрито за първи път от Politico, да се спестят пари, като се премахне германското министерство на развитието, което администрира чуждестранната помощ.
Съгласно плана, който беше очертан във вътрешен парламентарен документ, министерството ще бъде инкорпорирано към външното министерство, за да се спестят пари - структура, обичайна за много западни страни. Въпреки това, както за SPD, така и за Зелените, този ход беше поредната ненужна провокация.
„Съвсем очевидно е, че тази коалиция има големи проблеми с намирането на общ език“, заяви Хабек.
Депутатът от Зелените Отмар фон Холц нарече предложението на министерството на развитието „нелепо“ и обвини FDP, че се опитва да елиминира ангажимента на Германия към мирни инициативи и хуманитарна помощ. „Трудно е да се вземе това на сериозно“, каза той пред Politico. По всичко изглежда обаче, че ще му се наложи, завършва изданието.