fallback

Лейбъристите са изправени пред труден баланс

Тя трябва да приведат в равновесие търговските отношения с ЕС и тези в областта на сигурността със САЩ

08:15 | 06.07.24 г.
Автор - снимка
Създател

Преди изборите Лейбъристката партия не обичаше да обсъжда обвързване на икономиката на Обединеното кралство с Европейския съюз (ЕС), за да не изплаши избирателите. Сега партията дойде на власт и няма да има голям избор. Управлението на отделянето често означава повече реакция на инициативи от Брюксел, отколкото свободен избор като суверенна нация. За да се усложнят нещата, Обединеното кралство може да се сблъска с нарастващ натиск от страна на САЩ за отклоняване от европейската орбита, пише колумнистът на Financial Times Алън Бийти.

Откакто Обединеното кралство напусна единния пазар и митническия съюз през 2021 г., твърдолинейните привърженици на Brexit бяха разочаровани от липсата на начална регулаторна година. Това отразява повече нестабилното им разбиране за реалността, отколкото липсата на суверенна твърдост сред министрите. Икономическата тежест на ЕС, чийто БВП е повече от шест пъти по-голям от този на Обединеното кралство, засегна особено британските промишленост и селско стопанство. Икономическата целесъобразност надделя над идеологическия порив за разделяне.

Дори ревностните привърженици на Brexit често избират обвързване с ЕС, когато им се представят неудобни факти. Кеми Баденок, бизнес и търговски секретар, вбеси колегите си, поддържащи Brexit, миналата година, когато отказа да отмени голяма част от запазеното законодателство на ЕС. В противен случай, както изтъкнаха молби от страна на бизнеса, би се създало сериозно разместване в големи части от икономиката.

Въпрос след въпрос, разгорещената реторика за независимост бързо се разпада при съприкосновение с хладната икономическа логика. Обединеното кралство вдигна голям шум около създаването на своя собствена, предполагаемо лека система, от инструменти за търговска защита - извънредни мита, използвани срещу нарастващ внос или такъв с несправедливи цени. Донякъде дребнаво, правителството се дистанцира от ЕС, като нарече новата агенция Служба за търговски корекции (TRA).

В крайна сметка опитът на Обединеното кралство да поеме по коренно различен път от ЕС се провали при първото препятствие през 2021 г., когато TRA препоръча вдигане на някои от „предпазните“ мита върху стоманата, наследени от ЕС. Министрите бързо издадоха закони за изземване правомощията на TRA и наскоро правителството удължи митата с две години ден, след като ЕС направи същото. Британската автомобилна индустрия също лобира Обединеното кралство да последва антисубсидийните мита на ЕС срещу китайските електрически превозни средства.

Друг пример е механизмът на ЕС за въглеродните граници (CBAM), който има за цел да гарантира, че вносът отразява същата цена на въглеродните емисии, която Брюксел определя за собствените си компании. Баденок настоя, че Обединеното кралство ще има свой собствен CBAM, предназначен да отразява нуждите на Обединеното кралство. Но неуспехът да се приведе в съответствие или да се присъедини към механизма на ЕС ще наложи въглеродни мита върху износа на електроенергия от Великобритания към ЕС и ще застраши и без това затруднената ѝ стоманена индустрия. Малцина информирани наблюдатели в или извън правителството приеха сериозно декларациите за независимост на Баденок и FT сега съобщи, че лейбъристите разумно планират да се присъединят или синхронизират към CBAM на ЕС.

Още такива избори предстоят. Ако Обединеното кралство не приведе в съответствие своята регулация за вноса от наскоро обезлесени земи с тази на Брюксел, може да се окаже, че компаниите й нямат право да изнасят в ЕС, заплаха, пред която американските фирми вече са изправени.

Това не означава да се отрече съществуването на някои истински избори относно регулирането, особено извън промишления сектор. Правилата за изкуствения интелект (AI) на Обединеното кралство са по-леки от версията на ЕС и на теория могат да работят паралелно.

Друга дилема може да дойде от другата страна на Атлантика. Като близък съюзник на САЩ Великобритания е подложена на натиск да ограничи лидерството на Китай в чувствителните технологии, което касае националната сигурност. Обединеното кралство се поддаде на лобирането на Вашингтон да ограничи присъствието на китайската телекомуникационна компания Huawei в нейната 5G мрежа.

Ако този натиск се увеличи, това може да възпре Обединеното кралство от привеждане в съответствие с ЕС. Президентът Джо Байдън, например, смята китайските електромобили за потенциална заплаха за националната сигурност поради данните, които те събират, наричайки ги „смартфони на колела“. ЕС не е съгласен и постла червен килим за китайските инвестиции в електромобили в Съюза.

За да оцелее автомобилната индустрия на Обединеното кралство в зеления преход, тя се нуждае от достъп до пазара на ЕС и изграждане на мрежи за стойност с производителите от Съюза. Тя лобира силно и успешно за разширяване на щедрите правила за произход след Брекзит, които помогнаха за поддържането на веригите ѝ за доставки. Натискът от един от водещите разузнавателни и външнополитически съюзници на Великобритания (САЩ – бел. прев.) да избегне модела на ЕС за преход към електромобили ще бъде последното нещо, от което тя се нуждае.

Лейбъристкото правителство ще бъде изправено пред набор от отделни избори за синхронизиране с ЕС и по-широко предизвикателство за определяне пътя на Великобритания. Първото – засенчване на търговската защита на ЕС, възприемане на въглеродното ценообразуването и CBAM, копиране на разпоредбите за обезлесяването – е по-лесното. По-трудното предизвикателство е интегрирането на страната, като същевременно тя запази своя AI сектор достатъчно свободен за иновации, докато поддържа своите съюзници в националната сигурност щастливи. Лейбъристите може да не искаха да говорят за синхронизиране с ЕС по време на кампанията, но не могат да избегнат темата, след като вече са на власт, завършва Бийти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:51 | 06.07.24 г.
fallback
Още от Политика виж още