Години наред някои от най-квалифицираните планьори в Европейската комисия се трудеха на регулаторния фронт. Тяхната задача бе разработване на политики, насочени към държави, които несправедливо субсидират своите компании и блокират европейския бизнес на вътрешните си пазари.
През последните няколко седмици комисията очевидно създаде нови оръжия. Регламентът за чуждестранните субсидии (FSR), първоначално стартиран миналата година, сега доведе до няколко знакови разследвания, включително в Полша и Холандия в помещенията на Nuctech, китайска компания, която произвежда скенери за товари, багаж и тела за летища и гранични пунктове. Комисията също започна по-широко разследване на субсидиите за китайските производители на оборудване за вятърна енергия.
Изкушаващо е да мислим за тази дейност като за координиран стремеж на ЕС за втвърдяване спрямо Китай след разследването, започнало миналата година за предполагаемо субсидиран внос на електрически превозни средства. В действителност тя е малко по-различна от това, което изглежда, пише колумнистът на Financial Times Алън Бийти.
Със стартирането на FSR ЕС се постави на път към конфронтация с Китай, който не може да навигира напълно. Контролът е силно съсредоточен в ръцете на ЕК, по-конкретно дирекциите по конкуренция и вътрешен пазар. Не след дълго това може да провокира конфликт със страните-членки на ЕС. FSR може и да е бърз, мощен и необходим, но не е последователен план за осигуряване на търсената от ЕС „стратегическа автономия“.
Принципът зад FSR е напълно логичен. Регламентът запушва дупка в антисубсидийните правила на ЕС, като по същество разширява режима за държавна помощ към субсидирани чуждестранни компании, опериращи на пазара на ЕС. Компаниите трябва да уведомяват за обществени поръчки и дейности по сливане и придобиване над определена стойност, което след това може да предизвика разследване за нарушаване на конкуренцията.
Най-драматично (поне за онези, които намират драма в политиката за държавна помощ), комисията може да започне разследвания по „собствена инициатива“ на чуждестранни компании, търгуващи на единния пазар, като изисква подробна информация от съответната компания и потенциално може да нареди продажба на бизнес. Това е инструментът, който привлече най-голямо внимание, особено след като може да се използва за постигане на различни цели.
Заради достъпа си до митническа информация държавната Nuctech - преди това ръководена от сина на бившия китайски президент Ху Дзинтао - отдавна е обвинявана в тайно събиране на чувствителни данни; предположение, което тя отрича. Като се има предвид, че политиката за национална сигурност традиционно се определя на ниво държава-членка, използването на общоевропейски антисубсидиен инструмент за нейното провеждане е доста смело, малко като вкарването в затвора на Ал Капоне за укриване на данъци, а не за рекет.
Тези бързи и шумни разследвания, вече публикувани с радост от интервенционисткия еврокомисар по вътрешните пазари Тиери Бретон, контрастират рязко с бавните и предпазливи „инструменти за търговска защита“, по-специално антидъмпинговите и антисубсидийни мита, използвани срещу трансграничната търговия.
Наистина е поразително как FSR е насочен към компании и сектори, което не прави „търговската защита“. Nuctech учреди бизнес в ЕС през 2009 г., за да избегне антидъмпинговите мита, ограничаващи вноса на нейните машини от Китай. Инвестирането от компаниите на техните външни пазари, за да преодолеят защитната търговска стена (ход, известен като „прескачане на мита“), е позната тактика: тя е обект на антисубсидийни разследвания, само ако има новост. Търговската дирекция на ЕК също обмисля, но засега отказва да започне официални антидъмпингови разследвания на вноса на китайско соларно и вятърно оборудване.
Не след дълго FSR може да вкара ЕК в конфликт с държавите-членки. Правителствата, които искат най-евтиния вариант, може да не приветстват отстраняването на евтин доставчик чрез инструмент за субсидиране, върху който те имат малък контрол. Това се отнася особено за технологиите, които ще помогнат за напредъка на зеления преход, който комисията не спира да призовава държавите-членки да постигнат.
В ранен случай на FSR относно търг за електрически влакове в България, китайският производител CRRC, който предложи оферта за 610 милиона евро, се оттегли веднага след обявяването на разследването, оставяйки испанския си конкурент Talgo в наддаването с двойно по-висока цена. Регулаторната несигурност може да възпре легитимни чуждестранни инвестиции и да повиши цената на зелените технологии.
Определящият случай на хоризонта са електромобилите. Китайската автомобилна компания BYD вече инвестира в Унгария, а Chery планира да произвежда електромобили в Испания. Ако ЕК нареди на BYD или Chery да се откажат от или да върнат всякакви субсидии от китайската държава, с потенциално сериозно въздействие върху производството, цените на електромобилите и работните места в Европа, това би била разпалваща конфликт стъпка.
Като регулаторно оръжие FSR е по-скоро груб инструмент, отколкото прецизно управлявана ракета. Въпреки че е възможно регламентът да бъде насочен към определени стратегически технологии, като вятърната енергия, той все още е ад хок инструмент срещу компаниите, а не за целия сектор, и може да засегне по невнимание по-широките отношения между ЕС и Китай и потенциала за ответни действия от страна на Пекин.
В контраст, антисубсидийното разследване на търговската дирекция на ЕК срещу вноса на китайски електромобили включва старателно управление на възгледите на държавите-членки, балансиране между интересите на френските и немските производители, и оценките за благосъстоянието на потребителите от по-евтините автомобили.
Никой, включително тези, които отговарят за регламента, не смятат, че FSR е достатъчно стратегически инструмент сам по себе си. В неотдавнашни свои изказвания еврокомисарката по конкуренцията Маргрете Вестагер призна, че е имало повече случаи от очакваното и нарече регламента „чук срещу постоянно изскачащи гвоздеи“. В очакване на бавния процес на координиране на международните действия относно субсидиите скоростта, силата и автоматизмът на FSR го правят мощно оръжие, което обаче ще изисква внимателно боравене, завършва Бийти.