Председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) Соня Момчилова призова за промени в Закона за хазарта, свързани с рекламите на залагания.
СЕМ не може да контролира и регулира рекламата на хазарт ефективно, каза Момчилова по време на изслушването си пред депутатите в парламента, цитирана от БТА. Тя отбеляза, че по време на Световното първенство по футбол хазартната реклама е достигнала своя пик и в СЕМ са заваляли жалби и оплаквания. Момчилова посочи, че са били направени няколко срещи и кръгли маси.
„При нас бяха от неправителствени организации, психолози, психиатри, Държавна агенция за закрила на детето“, отбеляза тя. Хората смятат, че всичко, което гледат по телевизията, се дължи на липсата на контрол и адекватна регулация, а това не е така, посочи Момчилова.
Рекламата на хазарта винаги се е регулирала от Закона за хазарта, а не от Закона за радиото и телевизията, а компетентен орган да прецени дали рекламата за хазарт отговаря на изискванията на закона е Националната агенция за приходите, преди това беше Комисията по хазарта, припомни Момчилова.
Според председателя на СЕМ трябва да има рестрикции за хазартните реклами – тотална забрана или определяне на часовите пояси за излъчването им. Рекламите да са в часове, в които се предполага, че децата нямат достъп до електронни устройства, призова тя.
Момчилова отбеляза, че най-големият проблем са сюжетните линии в телевизионни клипове, които представят участието в хазартни игри като средство за разрешаване на житейски проблеми. Тя посочи, че според психолози хазартната зависимост върви ръка за ръка със зависимостта от алкохол, с проблеми като домашно насилие.
Председателката на СЕМ постави въпроса за участието на популярни фигури в подобни реклами и даде за пример Кубрат Пулев, който на среща с нея е споделил, че няма цена, на която да се съгласи да стане лице на подобен тип реклами. Момчилова заяви, че е умолявала медиите да заемат страна в проблема, като разкажат историите на погубени хора и съдби, и добави, че няма особена активност от страна на журналистите по този проблем.
Тя отказа да коментира парите, които телевизиите и електронните медии получават от реклама за хазарт, тъй като не разполага с данни и запазва правото си да предостави информацията, когато е убедена в конкретните цифри. Момчилова каза, че не знае до колко има право да проявява интерес по този въпрос към търговските медии и посочи, че може да говори за обществени медии, където приходите не са съществени.
Според Соня Момчилова видовете залагания и новите изкушения и форми ще стават все по трудно проследими, като визира навлизането на виртуални зали. Тя предложи в Закона за електронните съобщения да се проследява дезинформацията и посочи, че същият подход би могъл да се прилага и по отношение на нерегламентираните и нерегистрираните оператори на хазартни игри.