Оказва се, че Доналд Тръмп все още обича митата. В стремежа си към втори мандат той обещава увеличение на митата с 10 процентни пункта за всички търговски партньори на Америка и налагане на такива върху китайския внос от поне 60 процента. Всичко това може да звучи подобно по тон на първия му мандат, но търговските наблюдатели трябва да потиснат всяко чувство за дежавю. Завръщането на Тръмп в Белия дом може да е съвсем различно, пише икономическата колумнистка на Financial Times Сумая Кейнс.
За да обобщим, първият мандат на Тръмп започна с отхвърляне на заплахите му от неговите критици като избухване. Неговите туитове, громящи двустранните търговски дефицити, подлудиха експертите, които се пенеха, че подобни числа нямат значение. След това обаче дойдоха митата върху стоманата и алуминия, както и такива за стотици милиарди долари върху китайския внос. Някои държави си осигуриха изключения, други договаряха сделки.
При втори мандат на Тръмп ще се чуе ехо от първия му. Някои стари конфликти все още тлеят: битката с Европа относно субсидиите за Airbus и Boeing; спорът за данъците върху цифровите услуги; напрежение около търговията със стоманата и алуминия. Притесненията относно икономическите практики на Китай станаха още по-интензивни, тъй като администрацията на Байдън запази митата на Тръмп и затегна ограниченията върху доставките на модерни чипове.
Вторият мандат обаче би бил различен поне по три начина, като се започне от обхвата на потенциалните мерки. По време на първия мандат на Тръмп митата върху Китай преформатираха търговските практики, като създадоха печеливши и губещи, но само с приглушени макроикономически ефекти. Едно проучване установи, че докато вносителите понасят по-голямата част от разходите, по-нататък по веригата търговците на дребно, а не потребителите, са тези, които ги поемат, което ограничава ефектите върху инфлацията.
Мита от 10 процента върху всичкия внос и 60 процента върху стоки от Китай биха имали по-очевидни макроикономически ефекти. (Те почти със сигурност ще се изправят пред правни предизвикателства, но това е работа на адвокатите, пише авторката.)
Консултантската компания Capital Economics изчислява, че като горна граница митата от 10 процента могат да повишат инфлацията до между 3 и 4 процента към края на 2025 г. По-големите движения на валутните курсове изглеждат вероятни, а ответните мерки - неизбежни, особено сега, когато Европейската комисия (ЕК) има нови правомощия да отвърне на удара извън обърканата система за разрешаване на спорове на Световната търговска организация (СТО).
Втората разлика между двата мандата на Тръмп би била в естеството на дебата. Мърморенето за двустранния търговски дефицит на Америка с Китай сега вече може да бъде подкрепено от опита от първата партида мита, която го намали малко, но това беше повече от компенсирано от нарастващите търговски дефицити с други страни (включително Мексико), някои от които са тясно свързани с китайските вериги за доставки.
Дискусията около 10-процентната митническа ставка би трябвало да е по-интересна, макар и противоречива. Бившият търговски представител на САЩ Робърт Лайтхайзър, който вероятно ще е част от следващата администрация, твърди, че проблемът на Америка не е непременно в двустранните търговски дефицити (ако изключим нечестните практики), нито дори в наличието на търговски дефицит в конкретна година. По-скоро един по-широк данък върху вноса би трябвало да коригира американския модел на постоянни търговски дефицити, година след година.
Трета потенциална разлика между първия и втория мандат на Тръмп отразява променящата се позиция на Пекин. В допълнение към утвърдените опасения относно производството на чипове в Китай, администрацията на Байдън наскоро излъчи публично предупреждение към Пекин да не решава вътрешните си икономически проблеми чрез заливане на света с промишлени стоки.
Един поглед към официалните данни показва, че излишъкът по текущата сметка на Китай не се различава много от този през 2016 г. Брад Сетсър от Съвета за международни отношения казва, че има нещо подвеждащо в цифрите. Други индикатори свидетелстват за рязко нарастване на китайския промишлен износ. Работата на Сетсър с Волкман Баур от компанията за управление на активи Union Investment сочи, че през 2022 г. излишъкът на Китай при промишлените стоки е нараснал до рекордно високи нива от почти 2 процента от световния брутен вътрешен продукт.
По време на първия мандат на Тръмп ЕК не приложи широки мерки за възпиране на търговията, отклонена от Америка, освен тези за стоманата. Между 2018 г. и 2020 г. тенденцията в съвкупния внос на ЕС от Китай очевидно не се промени, но след пандемията търговският дефицит на Съюза с Китай нарасна рязко до степен да се превърне в източник на политическо напрежение.
Ако Тръмп продължи с нови ограничения върху търговските партньори на Америка като цяло и Китай в частност, натискът върху европейските производители ще нарасне. Достъпът им до американския пазар ще бъде ограничен, а на други те биха се сблъскали с по-силна конкуренция, включително и на домашния си поради отклоняването на търговия от Америка. В този контекст изглежда по-лесно да си представим флиртът на Тръмп с митата да намери почва и другаде, завършва Кейнс.