Заменяне на понятието „молба“ със „заявление“ и „искане“ и добавянето на термина „сигнали“ към досегашните жалби са част от промените в 102 закона, които правителството планира да направи, за да намали административната тежест за бизнеса и гражданите. Проектът, публикуван за обществено обсъждане, включва още отпадане на стикера „Гражданска отговорност“, създаване на единен регистър на хазарта и служебно удостоверяване на информацията, където е възможно.
Списъкът включва общо 280 промени, свързани най-вече с отпадане на изискуеми документи и служебно събиране на информация, намаляване на срокове, подобряване на регистри.
Проектът на План за намаляване на административната тежест е изготвен като опит на правителството да подобри регулаторната политика на страната, включително заради процеса по присъединяване на България към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и по-специално в рамките на наблюдението, извършвано от Комитета за регулаторна политика.
Пример за изпълнена мярка за намаляване на административната тежест след съвместна работа между администрацията на Министерския съвет и Министерството на финансите са последните промени в Закона за местните данъци и такси за стандартизиране на общинските услуги в областта на местните данъци и такси. Не е предвиден срок за изпълнение на плана, но като механизъм за наблюдение на неговото изпълнение е предвидено да бъде изготвен доклад към 31 декември 2024 г. и евентуално да бъдат предложени действия за изпълнение на мерките, които не са приключени към края на 2024 г.
Промени в Закона за движение по пътищата ще позволят отпадането на изискването да се поставя стикер за сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Според правителството задължението водачът да носи съответния документ, доказващ наличието на застраховката, прави изискването за стикер излишно.
Сред предложените промени е създаването на единен регистър на хазарта, който да обединява всички регистри, поддържани от НАП, свързани с хазартните игри.
Предлага се още да се подобри административното производство по издаване на разрешение за строеж, като разрешението за премахване на засегната дървесна растителност да се издава в рамките на издаване на самото разрешение за строеж. Промените допускат още документите по всички части на инвестиционния проект да се подписват електронно, в случаите, в които той е изготвен и внесен за одобрение електронно. Сред промените е и възможността да се облекчи вписването в Имотния регистър, като кадастрални данни се осигуряват по служебен път.
В Закона за висшето образование пък се предвижда да отпадне изискването за предоставяне на диплома в случаите, в които може да бъде извършена служебна проверка.
Становища по предложените промени могат да се представят до 15 февруари 2024 г.