Председателят на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен и китайският премиер Ли Цян обърнаха внимание на разследванията срещу електрически превозни средства и алкохола по време на Световния икономически форум в Давос, като подчертаха загрижеността си, че въпросните проверки рискуват да предизвикат по-широк търговски конфликт, пише Bloomberg.
Китай обяви антидъмпингово разследване на вноса на коняк и някои други спиртни напитки на основата на виното по-рано този месец - ход, който се разглежда като ответна мярка на проверката на Европейския съюз (ЕС) относно китайските субсидии за електрически превозни средства. Дипломатическите връзки вече са обтегнати, като ЕС разкритикува Пекин за неуспеха му да осъди войната на Русия в Украйна и нежеланието му да потисне опитите на Москва да заобиколи западните санкции. Блокът също така нарече търговските отношения „ небалансирани “.
След прекъсванията на доставките, предизвикани от пандемията от коронавирус и руската инвазия, Фон дер Лайен обяви, че ЕК ще положи усилия за „намаляване на риска“ от Китай, ограничавайки зависимостта от азиатската страна при индустрии като фармацевтиката, електрониката и отбраната. Пекин отвърна, че това би се равнявало на отделяне на Европа, тъй като подобен ход би обезсърчил китайските инвестиции в стратегическа вътрешна инфраструктура.
Разследването на Китай относно вноса на алкохол от ЕС е първото голямо публично действие, което страната предприема спрямо Европа след обявяването на проверката на субсидиите за електромобили, изградени в най-голямата икономика в Азия. То е подобно на това, обявено от Пекин срещу вноса на австралийско вино през 2020 г., когато отношенията с търговския партньор се влошиха. Китай в крайна сметка наложи мита, които сложиха край на тази доходоносна търговия, и едва сега страната се опитва да ги премахне.
Компаниите, които не си сътрудничат с китайското разследване, вероятно ще бъдат изправени пред по-високи мита, съобщи Bloomberg. Собственикът на Hennessy Cognac, LVMH, си сътрудничи с китайските власти.
ЕС не беше изненадан, че Китай обяви разследването, тъй като очакваше Пекин да отговори на проверката срещу електромобилите, но нямаше никакви индикации предварително, че конякът ще бъде в центъра на фокуса, споделя източник, запознат с въпроса. Засега Брюксел не очаква допълнителни действия от Китай.
Неотдавнашните търговски действия на ЕС спрямо Китай се разшириха отвъд електрическите превозни средства. Миналия месец блокът започна антидъмпингови разследвания на китайския износ на биодизел и меламин. През ноември Брюксел също така наложи временни антидъмпингови мита върху вноса на някои пластмасови продукти от Китай.
Не е ясно кога Пекин може да наложи някакви вносни такси върху коняка, но временните мита може да станат факт още през март, предупреждава друг източник. Според него подобни налози могат да бъдат наложени за електромобилите от Китай още през юни.
Търговският дефицит на ЕС с Китай нарасна до над 400 млрд. долара миналата година. Европейските марки за луксозни стоки и производителите на козметика могат да се окажат силно уязвими, ако се стигне до ответни мерки, тъй като Китай се превърна в основен пазар за фирми като L'Oreal SA и LVMH.
ЕС и Китай биха могли да обсъдят спора и на други срещи, включително на министерската среща на Световната търговска организация (СТО) следващия месец, споделят източници.