Общи 416 регистъра трябва да бъдат приведени в съответствие със Закона за електронното управление до края на първото тримесечие на 2025 г. Това става ясно от Проект на Постановление на Министерския съвет, публикуван за обществено обсъждане. С проекта се предлага график, по който регистрите поетапно да преминават в електронен вариант. Промените са в съответствие с приетите от парламента на 19 септември изменения и допълнения на Закона за електронното управление.
Към настоящия момент извън основните първични регистри, голям брой регистри се водят или на хартия, или като електронни таблици, или в остарели информационни системи. И в трите случая те не отговарят на съвременните изисквания за сигурност, надеждност и оперативна съвместимост, се посочва в доклада на министъра на електронното управление Александър Йоловски. Така те не позволяват и автоматизиран обмен на данни и електронни документи.
Големият брой регистри, които не се водят според определените изисквания към момента, затруднява вътрешните електронни административни услуги между отделните органи. То също така води и до липса на прозрачност и отчетност, дублиране на данни, лошо качество или липса на данни в някои случаи, както и до невъзможност да бъдат извършвани качествени анализи на база регистрите. Всичко това е свързано и с голяма административна тежест за гражданите, бизнеса и администрацията.
Административните органи ще получат достъп до специално създадената Информационна система за централизирано изграждане и поддържане на регистри (ИСЦИПР), която ще могат да ползват безплатно и без ограничение за използваните ресурси. Срокът за внедряване на системата в експлоатация, поставен в проекта на постановлението, е 31 март 2024 г.
След изтичането му започва поетапно преминаване на регистрите в електронен вариант, като за второто тримесечие на 2024 г. това трябва да са направили Министерството на околната среда и водите (36 регистъра) и Министерството на културата (23 регистъра). През третото тримесечие на следващата година електронни ще станат регистрите на Министерството на здравеопазването (68 регистъра) и Министерството на вътрешните работи (17 регистъра). В последното тримесечие на 2024 г. към електронни регистри трябва да преминат и Министерството на транспорта и съобщенията (62 регистъра), Министерството на икономиката и индустрията (34 регистъра) и Министерството на земеделието и храните (33 регистъра).
В първото тримесечие на 2025 г. електронни трябва да станат 60 регистъра, поддържани от общинските администрации, като тук са включени всички 265 общини. Вместо всяка общинска администрация да води самостоятелно регистри в една и съща предметна област, чрез Информационната система ще се създаде общ регистър, който ще има един централен администратор на данни. В обосновката на проекта се посочва, че това ще доведе и до икономия на финансов и човешки ресурс за общините.
Необходимите средства за промяната са осигурени в рамките на приетия бюджет за съответната година. Проектът може да бъде открит тук, а обществените консултации продължават до 6 ноември 2023 г.