Премиерът на Обединеното кралство Риши Сунак официално направи крачка назад по отношение на плановете на страната за постепенно премахване на колите с двигатели с вътрешно горене като част от борбата с изменението на климата, като обяви късно в сряда, че ще отложи забраната за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили, съобщава Ройтерс.
Сунак подчерта, че остава ангажиран със законово обвързващата цел за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г., но добави, че Великобритания може да си позволи по-бавен темп на напредък в постигането на тази цел, тъй като е „значително по-напред спрямо всяка друга страна по света“.
За да облекчи това, което той описа като „неприемливи разходи“ за британските домакинства относно енергийния преход, той отложи забраната за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили до 2035 г. от предишния хоризонт 2030 г., посочвайки, че ще облекчи и целите за замяна на газовите котли с термопомпи за домакинствата. Сунак изтъкна, че няма да принуждава нито едно домакинство да подобрява енергийната ефективност.
Премиерът заяви, че променя политиката, защото предишните правителства са действали твърде бързо, за да поставят подобни климатични цели, без да си осигурят подкрепата на обществеността.
„Ако продължим по този път, рискуваме да загубим британския народ и произтичащата реакция няма да бъде само срещу конкретни политики, но и срещу самата по-широка мисия“, изтъква той по време на пресконференция.
Бизнесът и екоактивистите заявиха, че историческата декарбонизация на икономиката бележи възможност за стимулиране на инвестициите и икономическия растеж и създаване на добре платени работни места, включително в бившите индустриални градове.
За да успее това, според тях правителството трябва да осигури стабилна и предвидима среда, за да насърчи компаниите и потребителите да направят промяната, а Обединеното кралство отдавна се описва като лидер в трансформацията към зелена икономика.
Но предвид парламентарните избори, които се очакват следващата година, Сунак изглежда залага на това, че облекчаването на някои екологични политики ще спечели гласоподавателите, които се борят с упорито висока инфлация и стагниращ икономически растеж.
През последните седмици правителството изнерви инвеститорите, като отново забави граничните проверки след Brexit, постави под съмнение бъдещето на все още неизградената високоскоростна железопътна линия в страната и не успя да изготви никакви оферти за търга за офшорни вятърни мощности.
Гневен отговор
Новината, че това ще забави националните климатични цели, предизвика остри критики от компаниите от различните икономически сфери - от автомобилния сектор до индустрията за соларни панели и производителите на зарядни станции за електромобили.
Лиза Бранкин, председател на Ford UK, направи язвителни забележки по отношение на промяната на целта за електрически автомобили до 2030 г. „Нашият бизнес се нуждае от три неща от правителството на Обединеното кралство: амбиция, ангажираност и последователност. Разхлабването на целите за 2030 г. би подкопало и трите“, изтъква тя в сряда.
Опозиционната Лейбъристка партия, която е доста напред в социологическите проучванията, заяви, че ще се придържа към първоначалната цел за 2030 г.
Групата на институционалните инвеститори за изменението на климата обяви, че този ход ще възпре инвестициите и призова Великобритания да вземе пример от Европейския съюз (ЕС) и САЩ в определянето на подкрепящи бизнеса устойчиви политики.
Крис Норбъри, ръководител на британското подразделение на енергийната фирма E.ON, третият по големина вътрешен доставчик на енергия във Великобритания, каза, че представянето на дебата като „зелено срещу евтино“ е фалшив аргумент, тъй като забавянето при изпълнението на целите ще струва повече в дългосрочен план.
Понижени нива на емисии
Великобритания беше първата голяма икономика, която създаде законово обвързваща цел за въглеродна неутралност до 2050 г., като националните емисии са намалели с почти 50% от нивата през 1990 г., тъй като въглищните електроцентрали бяха затворени, а правителството стимулира разширяването на офшорната вятърна енергия.
Сунак казва, че това поставя Великобритания пред другите големи икономики.
Но независимият правителствен съветник по въпросите за климата посочи през юни, че Обединеното кралство не прави достатъчно, за да постигне целите си, като в сряда изтъкна, че облекчените правила вероятно ще отдалечат Великобритания още повече от възможността да изпълни поетите ангажименти.
На въпрос как Великобритания би могла да постигне целта за 2050 г., ако междинните цели бъдат смекчени, Сунак отговори, че има място за маневриране, тъй като страната е надхвърлила заложените таргети в миналото, докато разходите в индустрията спадат по-бързо от очакваното, а възприемането на мерките за климата от страна на обществеността става по-лесно от предвиденото.
„Вярваме, че сме напът да изпълним ангажиментите си“, изтъква премиерът.