През 2022 г. е отбелязан сериозен регрес в капацитета на държавната администрация, като оценките са се влошили в сравнение с предходната 2021 г. Индексът на административния капацитет на държавната администрация (ИАКДА) за 2022 г. е 104,65 пункта за разлика от 2021 година, когато е бил 109,2 пункта. Това съобщи проф. д.н. Борислав Борисов, автор на националното проучване на административния капацитет на държавната администрация. Той представи резултатите от изследването, което се провежда за шести пореден път, като тази година са участвали 54 администрации.
„Ако през 2017 г. сме възприели за база 100, през следващата 2018 г. индексът на административния капацитет е бил 104,42. През следващите години той е растял, достигайки до 109,21 през 2021 г. Сега имаме регрес – спад до 104,65. Доближава се до това, което е било през 2018 г.“, обясни изследователят. По думите му това е оценка за качествените промени, които настъпват в администрацията - министерства, агенции, държавни комисии, областни и общински администрации.
За да се изчисли ИАКДА, са били оценени дейности като: планиране на дейността на администрацията, влиянието на политическата среда върху нейната работа, стила на ръководство, кадровата политика, финансовото състояние и бюджетната политика, вътрешния контрол, готовността за партньорство с други организации и обществени съвети, откритост, прозрачност и достъпност и други.
Високи оценки администрацията получава в областите достъп до обществена информация, управление на риска, планиране на дейността и система за защита на личните данни. За сметка на това ниски оценки се дават на липсата на практика за извършване на оценки на въздействието, спазването на лична почтеност и професионална етика от служителите и ръководствата, прилагането на форми на публично-частно партньорство и аутсорсинг на дейности на външни изпълнители, както и адекватността на броя на служителите в отделните административни звена и голямото текучество.
Други причини, които се посочват, са свързани с отрицателно въздействие на липсата на редовно правителство и постоянно действащо Народно събрание през 2022 година, ясното регламентиране на бюджетната процедура и др.
Причините за спада на административния капацитет се крият в множеството кризи, съпътствали страната през изминалата 2022 година – външно-политическа, свързана с войната в Украйна, вътрешно-политическа, свързана с невъзможността да управлява редовно правителство с постоянни приоритети и липса на Народно събрание, а оттук и забавяне приемането на важни за страната закони, енергийната криза, високата инфлация през 2022 година и продължилата Covid пандемия, посочват анализаторите.
Забавяне на процесите на модернизиране на държавната администрация също е причина за спада в административния капацитет.
Усилията за модернизиране на държавната администрация не трябва да приключват с изтичане на срока на даден документ, а да са постоянни и заложени като цели в специални стратегически документи, чието постигане да бъде осезаемо за обществото, съветват авторите.
Изследването обхваща 54 административни структури, в т.ч. министерства, държавни агенции, държавни комисии, изпълнителни агенции, административни структури към Министерския съвет и такива към Народното събрание, областни и общински администрации и специализирани териториални администрации.