България очаква до 15 февруари да получи окончателни оферти за доставка на изтребители, които временно да заменят остарелия флот от МиГ-29, произведени в СССР, докато в страната бъдат разположени новите бойни самолети F-16, поръчани от САЩ, съобщи Министерството на отбраната.
В момента се водят разговори с Швеция, Франция и Израел за потенциални оферти за заместващи бойни самолети за българските военновъздушни сили, се казва в изявление на Министерството на отбраната.
В края на миналата година България потърси предложения за изтребители, които да летят, докато новите F-16 влязат на въоръжение, което не се очаква преди 2027-2028 г.
Успоредно с това служебното правителство на Гълъб Донев работи за осигуряване на летателната годност на изтребителите МиГ-29, като в допълнение към сделката с Полша се разглеждат още два варианта. Според служебния министър на отбраната Димитър Стоянов два резервни двигателя за МиГ-29, договорени от Полша, не са доставени поради промени в условията на договора за единия от тях.
Министерството на отбраната съобщи също, че като част от програмата за модернизиране на способностите за противовъздушна и сухопътна отбрана и на комуникационните системи досега е пуснало искане за предложения (RFP) за доставка на 3D радарни системи и е подготвило RFP за закупуване на бронирани машини за армията. Освен това ведомството е подготвило искания за информация от потенциални доставчици за придобиване на зенитно-ракетни системи и артилерийско въоръжение.
Преди да бъде разпуснат през миналата седмица преди предстоящия предсрочен вот през април, българският парламент не успя да приеме одобрената от кабинета програма за разходи за отбрана, включваща 13 приоритетни проекта за модернизация на отбранителните способности на обща стойност 6,6 млрд. лева, отбелязват от министерството. Парламентът обаче прие решение, според което оръжията и военното оборудване по програмата за модернизация на отбранителните способности до 2032 г. трябва да се закупуват само от държави, членки на ЕС и НАТО. Това изискване ограничава възможностите за преговори по сделки с държави като Израел или Швейцария, отбелязва Стоянов.
През 2019 г. България се обърна към четирима производители - финландската Patria, General Dynamics European Land Systems (GDELS)-MOWAG, германската Artec и френската Nexter Group, търсейки да закупи 150 бронирани машини за армията за приблизително 1,46 млрд. лв.
Сред другите очертани приоритети са ускоряване на инфраструктурните проекти в авиобазата в Граф Игнатиево, където закъснението е повече от две години. „Опитваме се да наваксаме, надявам се до средата на 2024 г. да сме приключили с всички инфраструктурни проекти, необходими за новия самолет“, подчерта министърът. Изготвяне на визия за управление на имотите с отпаднала необходимост за министерството и активизиране на проектите по индустриално сътрудничество по договора за самолети F-16 съвместно с министерствата на икономиката и на иновациите също са сред задачите в следващите два месеца.