fallback

ЕК отчита недостатъци в системата на обществените поръчки на Украйна

Киев е начална фаза на подготовка за членство по отношение на повечето европейски политики, сочи първи анализ на Брюксел

20:25 | 03.02.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Украйна има известна подготовка по отношение на провеждането на обществените поръчки, но трябва да приведе законодателството си в съзвучие с правото на Европейския съюз (ЕС) в областта на концесиите, публично-частните партньорства, при обществени поръчки в областта на отбраната и някои процедури при провеждане на търговете, пише в аналитичен доклад на Европейската комисия (ЕК) относно напредъка на Украйна.

Страната получи статут на кандидат за член в ЕС през юни 2022 г. и стремежтъ ѝ е да започне преговори още през 2023 г. Това може да стане след преценка на Брюксел, която ще бъде публикувана след анализ на напредъка по всички преговорни области.

В частичния доклад, публикуван днес (3 февурари) се разглеждат само няколко области, сред които правно сътрудничество, борба с тероризма и наркотрафика и т.н.

Критиките по отношение на обществените поръчки са от съществено значение за бъдещото възстановяване на Украйна и прозрачното възлагане на дейностите. Според преценката на комисията контролът и преди войната е бил слаб заради липсата на персонал и неоптимално правоприлагане. Трябва да бъде осъществяван и надзор на сключените договори, да бъде ускорен процесът, но без да бъде ограничавана правната защита в процедурата.

Страната е започнала и подготовката по транспониране на европейските правила за финансовия контрол, но засега стандартите на вътрешния одит не са установени в страната. Липсва и контрол върху разходването на публични средства, като от Брюксел очакват Киев да си съструдничи с експерти от ОЛАФ, които да съдействат за изграждане на система за разследване и отчитане на проблемите.

По отношение на вътрешния пазар Украйна е донякъде готова - свободното движение на услуги е гарантирано, прието е законодателството за свободното движение на капитали, но част от тесктовете още не влезли в сила. Има напредък по отношение на свободното придвижване на хора и на стоки, като за последните е нужно още изготвяне на законодателство за стандартизацията, методологията и пазарното проследяване, за което е нужно и подобряване на капацитета на институциите.

Украйна е част от информационната система на митническия съюз и в това отношение има много добра подготовка за старт на преговорния процес. Добра е подготовката и по отношение на енергетиката, като са необходими някои стъпки за финансова независимост на енергийния регулатор в страната.

Украйна е в начална фаза на подготовка и по отношение на защитата на интелектуалната собстеност, на финансовите услуги, защитата на конкуренцията, както и по отношение на защитата на потребителите, където са необходими още законодателни промени в съзвучие с европейското законодателство

Като цяло средно подготвена по отношение на дигиталните услуги - в тази сфера Украйна има добър напредък, смятат от Брюксел. Работи се и по гарантиране на независимостта на медийните регулатори, като законодателството за това ще влезе в сила в началото на тази година. Напредък има още и при паричната политика, като работата на централната банка на страната е в съзвучие с европейските правила.

Стратигията за борба с наркотрафика беше със срок на действие до 2020 г. и Украйна не я е подновявала оттогава. През територията на страната минават канали за трафик на хероин от Южен Кавказ, а пристанищата в Черно море се използват активно за преноса на кокаин, сочат анализите на Брюксел. Но от друга страна има ръст от 27% на съдебните дела срещу разпространението н наркотици през 2021 г. Тогава са задържани и 2,4 тона наркотични и психотропни вещества.

През територията на Украйна преминават и канали за чуждестранни бойци, които заминават за Сирия и Ирак. От 2017 г. украинските власти, съвместно с Европол, извършват операции за борба с тероризма и през 2021 г. е забранен достъпът на 601 души в Украйна, които са заподозрени за участие в терористични групи.

По отношение на мерките срещу нелегалната имиграция Украйна има своя стратегия за периода 2019 - 2025 г.. През август 2022 г. страната се включи като наблюдател в Европейската мрежа за миграция. Мерките по отношение на законната миграция частично имплементират европейските правила, но няма специфично законодателство по отношение на правото на работа и гражданство на чужденци, за статута на студенти и научни изследователи, както и за дългосрочно жителство на чужденци.

Даването на убежище е в съзвучие с правилата на ЕС. Правилата дават достъп до пазара на труда, образование, социална и психологична подкрепа, безплатни правни услуги, както и събиране на семействата на хората със статут на бежанци. Но реалността е, че Киев не може да осигури достатъчно подкрепа, заради липсата на капацитет. В страната има само три центъра за бежанци с общ капацитет за временно настаняване на 321 души. В периода 2017 - 2021 г. има подадени 3782 молби за настаняване, от които позитивен отговор са получили 567 души.

Визовата политика на Украйна също е в съзвучие с правилата на ЕС, но Украйна има безвизов режим със страни, които не са в списъка на общността за безвизово пътуване. Сред тях са са Армения, Азербайджан, Турция, Саудитска Арабия, Катар и т.н.

От 2015 г. украинските паспорти са с биометрични данни, каквито са стандартите на ЕС. Последните документи, които нямат биометрични данни, ще изтекат през 2026 г.. Страната има и електронен регистър, в който е включена биометрична идентификация.

От 2017 г. гражданите на Украйна пътуват без виза в страните от ЕС.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:20 | 03.02.23 г.
fallback
Още от Политика виж още